Csontig hatoló hidegben is törik a jeget

Útra keltünk, hogy megnézzük, miként szállnak harcba a jégtáblákkal a dunai jégtörők. Míg a Neptun hasított, az Atlasz biztosított.

Velkei Tamás
2017. 01. 11. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dunán az 1811-estől az 1433-as folyam kilométerig, vagyis szinte a folyó teljes magyarországi szakaszán hajózási zárlat van érvényben alkonyattól pirkadatig. Az intézkedés a jégzajlás miatt lépett életbe, azonban nem vonatkozik a jégtörőkre. Útra kelünk, hogy megnézzük, miként szállnak harcba a jégtáblákkal a dunai jégtörő vízügyesek. Mielőtt a gönyűi kikötő felé fordulnánk, betérünk Győr-Moson-Sopron megye székhelyére. Az utcán alig látni járókelőt, nem csoda: a Rába „faltól falig” befagyott. Győr belvárosában metsző, hideg szél fúj, a hatalmas jégtáblák egymásra torlódva alkotnak összefüggő jégmezőt a város közepén. Gönyű innen csak pár kilométer, mehetnénk akár hajóval is, ám sokat kellene várnunk a hajóállomáson. A miértre a vízügyesek adják meg a választ. – Csak jó látási viszonyok mellett engedélyezett a hajóforgalom – mondja Bereczky Sándor fedélzetmester immár a Neptun jégtörő fedélzetén. Még nincs tíz óra, amikor kifut hajónk a Dunára, hogy a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő intermodális logisztikai központja felé vegye az irányt. 

Az Országos Műszaki Irányító Törzs vezetője január 5-én rendelte el a jégtörés elindítását. Az intézkedésre a tartós extrém hideg időjárás miatt volt szükség. A jégtörést egyelőre azokon a helyeken rendelték el, ahol a vízi létesítmények, védművek megóvása érdekében szükséges a jég terelése, a vízi közlekedés fenntartása. Az első jégtörő hajó a szegedi medencés kikötő bejáratánál kezdett dolgozni, de a Dunán és a Tiszán tizennyolc jégtörő hajó állítható szükség esetén csatasorba, további két jégterelő pedig trélerrel oda szállítható, ahol szükség mutatkozik rájuk.

A jogszabály szerint a vízi utak fenntartója az állam, ezért rá hárul a karbantartás feladata is, azaz a mederkotrás, a vízi utak kitűzése és a jégtörés. A műtárgyak védelme mellett azért szükséges a jégtörés, hogy ne torlódjon fel a jég, ne alkothasson mesterséges gátat. 

Lokális jégtörésre tartunk az egykor Balatonfüreden készült jégtörővel, aminek célja a gönyűi kikötő védelme. A logisztikai centrum előtti partszakasznál ugyanis kisebb az áramlási sebesség, ezért gyorsabban fagyna meg a víz. Naponta kétszer kell törni a jeget, hogy a nappal közlekedő teherhajók kiköthessenek. – Ha a munkát nem végeznék el, nem tudnák árujukat fel-, illetve lerakodni a vízi járművek, továbbá menekítő helyként sem használhatnák a kikötőt – tudom meg a fedélzeten a velünk tartó Németh Józseftől, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetőjétől.

– Az egyre erősödő jégzajlás miatt tegnaptól már Mohácsnál is szünetel a komp- és révközlekedés. Amint az időjárási körülmények megengedik, újraindítják a járatokat – közli a szintén velünk tartó Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivője. Hozzáteszi: a vízügyeseknek nem sok szabadidejük van a rendkívüli időjárási körülmények miatt. A napokban attól is joggal tartottak, hogy a hatalmas erejű szél akkora torlaszokat emel a Balatonon a Sió-zsilipnél, ami eltorlaszolja a létesítményt. Végül a zsilipet sikerült jégteleníteni, így le tudják engedni a vizet.

A fűtött kapitányi kabinban kellemes az idő, hisz odakint süt a nap, ám a fedélzeten dermesztő a hideg. Útközben azt is megtudjuk, hogy a Duna magyar oldalán a hajóútjelző bójákat már beszedte a vízügyi igazgatóság, mert amint azt Németh József elmondja, ha a jégtáblák elfűrészelnék a bóják mederfenékhez rögzítő láncait, akár több tíz millió forintos kár is keletkezhetne a teljes folyószakaszra kivetítve. 

Kísérőnk is akad. Egyedül ugyanis nem mehet ki a jégtörő, mert előfordulhat, hogy fel-, illetve elakad a torlaszokon, a jégtáblák között. Ilyenkor a biztosító hajó, jelen esetben az Atlasz siethet a jégtörő segítségére. – Az Atlasz békeidőben hajóútkitűző bójákat tesz le, most fontosabb a feladata – avat be Kurdi Ferenc, a kísérő hajó vezetője.

– A mostaninál csak 2012-ben volt keményebb a jéghelyzet – mondja Németh József az utóbbi pár év eseményeire visszaemlékezve. Hozzáteszi, hogy a Vág, a Garam vagy az Ipoly torkolatánál még az itteninél is erősebb a jégképződés, mert északról rendkívül hideg áramlatok érkeztek a Kárpát-medencébe. Így abból a térségből a délre tartó jégtáblák folyamatosan híznak a hideg vízben. Ezt láthatjuk napok óta a fővárosban is, de mire a jégtáblák Baja térségébe érnek, akár több száz négyzetméteresre is nőhetnek.  

Csontig hatoló hidegben haladunk, eleinte „csupán” két-három centiméter vastag, olykor több négyzetméteres jégtáblák úsznak a Neptunnal szembe, de mikorra a gönyűi Mosoni-Duna torkolatba érünk, egybefüggő jégtáblamezővel találkozunk. A hajók zaja megzavarja a zátonyokon és összeálló jégtáblákon sütkérező kormoránok, sirályok és tőkés récék százait, a táblák ugyanis nagy robajjal törnek ketté a hajótesten. Egy-egy nagyobb darab kissé megrázza a hajót, amikor a széttört szilánkok a hajócsavarnak ütköznek.

A közel ötventonnás Neptun úgy hasítja a jégtáblákat, mint kés a vajat, láthatóan nem okoznak a jégtörőnek problémát a most még vékony jégtestek. Ám éppen azért van szükség a munkájára, hogy ne is állhassanak egybefüggő vastag mezővé. – Alacsony a vízállás, ezért nem tudnánk már a folyón felmenni, megfeneklene a hajó – mutat Kovács Balázs hajóvezető a fagyásnak indult Mosoni-Duna felsőbb szakasza irányába. Ha marad a tartós fagy, a Rábához hasonlóan a Mosoni-Duna is befagyhat. Már most is csak a meder közepén csörgedez a folyó. Ahogy haladunk visszafelé, többméteres „utat” hagyunk magunk mögött a jégtáblák között. A kikötőben már melegítik a legnagyobb honi jégtörő, a 420 tonnás Széchenyi motorját. Nemcsak súlya miatt a legalkalmasabb a jégtörésre: az orrára ikerdöngölőket szereltek, ha ezeket forgatni kezdik, himbálni kezd a hajótest, amely így szétcincálja a legnagyobb jégtáblákat is. Dél felé indul, hogy ma már a fővárosban álljon munkába, ha szükség van rá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.