Az elképzelés az, hogy veszek ezüstfonalat, egy lepedőt négyzethálósan megmintázok vele, majd bedugom a konnektor földelésébe. Nyilván ügyelve arra, hogy egymással minden fonál összeköttetésben legyen – ismerteti tervét egy internetes fórumon az a lelkes amatőr, aki drágállja a test földelését biztosító lepedőt, illetve derékaljat. Az előbbi termék csaknem 40 ezer forintba kerül, bár ha kettőt veszünk, és hozzá kérünk két univerzális alátétet is – amit amúgy darabonként 21 ezer forintért mérnek –, már 100 ezres keretből megúszható az ügylet. Ha tripláznánk, 150 ezer forintból is kijönne ugyanez.
A csodatevő portékát gond nélkül megrendelhetjük, függetlenül attól, hogy a hatásaival kapcsolatos állítások jogsértő voltát már hatóság is megállapította, közzétételüket meg is tiltotta. A Gazdasági Versenyhivatal még október végén sújtotta megalapozatlan gyógyhatás, illetve ugyancsak megalapozatlan, egészségre gyakorolt hatás ígérete miatt 600 ezer forintos bírsággal a termékét népszerűsítő Földelni Jó Kft.-t, illetve 500 ezer forintos büntetéssel azt az Echo tévét, amely adásaiban elfelejtette közzétenni, hogy a kedves néző bizony nem egy egyszerű műsort tekint meg, hanem fizetett hirdetést lát.
A cég nemcsak televíziós csatornán népszerűsítette portékáját burkolt reklámmal, hanem a Facebookon és a YouTube videomegosztón is aktívan hirdette az igét. A reklámokban az üzenet minden esetben azonos volt: a termékek kompenzálják azokat a káros hatásokat, amelyeket az elektroszmog az emberi szervezetre gyakorol és amelyek következtében betegségek alakulhatnak ki. Minden azt sugallta, hogy ezek a kórok megelőzhetők és kezelhetők a speciális lepedőkkel, pedig a cég ezt az állítást megfelelő bizonyítékkal alátámasztani nem tudta. A GVH döntése ellen mindenesetre jogorvoslattal éltek, bízva abban, hogy a bíróság másképp látja a kérdést.
Az ehhez hasonló történetekkel Dunát lehetne rekeszteni. A GVH statisztikái igencsak beszédesek: tavalyelőtt például ügyeik 47 százaléka fogyasztóvédelmi volt, az összesen 59 ilyen ügyből pedig 31 gyógy- és egészségre gyakorolt hatással volt kapcsolatos. Összességében tehát minden negyedik versenyhatósági eljárás amiatt indult, mert cégek sérülékeny, a hirdetésekben megjelent állításokra fokozottan érzékeny fogyasztókra próbáltak nem túl korrekt módon hatni. Tavaly szintén sok olyan versenyhivatali döntés született, amely beteg embereket megtévesztő cégeket próbált megregulázni.