Gyűjtik az állami cégek bérigényeit

Csak a MÁV-nál tizenötmilliárd forint pluszforrás kell idén a fizetések emelésére.

Markotay Csaba
2017. 02. 02. 12:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mekkora idei béremelést akarnak adni dolgozóiknak, és ehhez mekkora pluszforrásra lesz szükségük – lapunk megtudta, ezt vasárnapig kell hogy jelezzék a kormánynak a nagy állami társaságok vezetői. A MÁV-nál már kedden megállapodott a cégvezetés a szakszervezetekkel azokról a számokról, amelyekkel a kormányhoz fordulnak, a Volán-társaságoknál viszont nem jött létre egyezség, ott információink szerint tegnap enélkül adták le az igénylistát. Mindez több tízezer munkavállaló fizetését érinti, hiszen csak a vasúttársaságnál mintegy 38 ezren dolgoznak.

A mostani kör a MÁV-ot, a Magyar Postát, az állami víziközmű-szolgáltatókat, az egykori Volán-társaságokat (jelenleg regionális közlekedési központok), valamint a rehabilitációs vállalatokat érinti. Hatalmas gondot okoz a létszámhiány az állami cégeknél, és akár az ellátás is veszélybe kerülhet, ha nem történik meg a bérek rendezése – hívta fel a figyelmet a Napi.hu. Ezért a kormány állítólag egy több tízmilliárd forintos bértámogatási csomagról hozhat döntést a hónap közepén, ehhez gyűjtik be az igényeket.

Annyi biztos, hogy az öt állami cég alkalmazottainak bérrendezéséhez mélyen zsebbe kell nyúlnia a kormánynak. Kedden a MÁV-nál arról állapodott meg a cégvezetés a szakszervezetekkel, hogy – ha a kormány is rábólint – három év alatt összesen harminc százalék béremelést kapnak a nem vezető munkakörben dolgozó vasutasok. Idén átlagosan 13, 2018-ban 12, 2019-ben pedig legalább 5 százalékkal nőnek a bérek. Információink szerint ez csak az idén 15 milliárd forintot igényelne, és jövőre is majdnem ugyanennyit. Az emeléssel azt a bérfeszültséget oldanák fel, amit a minimálbér és a garantált bérminimum idei (15, illetve 25 százalékos) emelése okozott – ugyanis aki többet keresett, az ebből nem részesült. Közleményében a MÁV jelezte is, hogy „a bérfejlesztés célja – a közszolgáltatás zavartalan ellátása érdekében – a fluktuáció és a szakemberhiány kialakulásának megelőzése, a munkaerőpiaci helyzetre is tekintettel a szakképzett munkaerő megtartása és jövőbeni biztosítása, valamint a munkakörök közötti bérfeszültségek kezelése”.

Lapunknak a VDSZSZ Szolidaritás elnöke, Halasi Zoltán azt mondta, hogy a minimálbér emelése a társaságnál nagyjából 12 ezer embert érintett, de nem egységesen; van, akinek emiatt jelentősen nőtt a fizetése, másoké csak néhány százalékkal. Így a mostani emelésben nem mindenkinek növekszik a fizetése, bár a részletekről egyelőre nincs döntés, csak az átlagos emeléshez szükséges igényt adta le a vasúttársaság. A szakszervezeti vezető közölte: azt akarják elérni, hogy a februári bérekkel együtt már megkapnák az emelést a vasutasok januárig visszamenőleg.

Nem ilyen kedvező a helyzet a Volán-társaságoknál. A Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, Baranyai Zoltán lapunknak elmondta, nem jött létre egyezség. Korábban közölték, idén 18, jövőre 15, 2019-ben pedig 12 százalékos béremelést szeretnének. Az elvárás ennél a társaságnál is sokmilliárdos lehet, ahogy a másik három állami cégnél is. A vízügyi szakszervezetek például 35 százalék körüli bérkompenzációs igénnyel állnak elő a következő három évre.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.