Gyűjtik az állami cégek bérigényeit

Csak a MÁV-nál tizenötmilliárd forint pluszforrás kell idén a fizetések emelésére.

Markotay Csaba
2017. 02. 02. 12:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mekkora idei béremelést akarnak adni dolgozóiknak, és ehhez mekkora pluszforrásra lesz szükségük – lapunk megtudta, ezt vasárnapig kell hogy jelezzék a kormánynak a nagy állami társaságok vezetői. A MÁV-nál már kedden megállapodott a cégvezetés a szakszervezetekkel azokról a számokról, amelyekkel a kormányhoz fordulnak, a Volán-társaságoknál viszont nem jött létre egyezség, ott információink szerint tegnap enélkül adták le az igénylistát. Mindez több tízezer munkavállaló fizetését érinti, hiszen csak a vasúttársaságnál mintegy 38 ezren dolgoznak.

A mostani kör a MÁV-ot, a Magyar Postát, az állami víziközmű-szolgáltatókat, az egykori Volán-társaságokat (jelenleg regionális közlekedési központok), valamint a rehabilitációs vállalatokat érinti. Hatalmas gondot okoz a létszámhiány az állami cégeknél, és akár az ellátás is veszélybe kerülhet, ha nem történik meg a bérek rendezése – hívta fel a figyelmet a Napi.hu. Ezért a kormány állítólag egy több tízmilliárd forintos bértámogatási csomagról hozhat döntést a hónap közepén, ehhez gyűjtik be az igényeket.

Annyi biztos, hogy az öt állami cég alkalmazottainak bérrendezéséhez mélyen zsebbe kell nyúlnia a kormánynak. Kedden a MÁV-nál arról állapodott meg a cégvezetés a szakszervezetekkel, hogy – ha a kormány is rábólint – három év alatt összesen harminc százalék béremelést kapnak a nem vezető munkakörben dolgozó vasutasok. Idén átlagosan 13, 2018-ban 12, 2019-ben pedig legalább 5 százalékkal nőnek a bérek. Információink szerint ez csak az idén 15 milliárd forintot igényelne, és jövőre is majdnem ugyanennyit. Az emeléssel azt a bérfeszültséget oldanák fel, amit a minimálbér és a garantált bérminimum idei (15, illetve 25 százalékos) emelése okozott – ugyanis aki többet keresett, az ebből nem részesült. Közleményében a MÁV jelezte is, hogy „a bérfejlesztés célja – a közszolgáltatás zavartalan ellátása érdekében – a fluktuáció és a szakemberhiány kialakulásának megelőzése, a munkaerőpiaci helyzetre is tekintettel a szakképzett munkaerő megtartása és jövőbeni biztosítása, valamint a munkakörök közötti bérfeszültségek kezelése”.

Lapunknak a VDSZSZ Szolidaritás elnöke, Halasi Zoltán azt mondta, hogy a minimálbér emelése a társaságnál nagyjából 12 ezer embert érintett, de nem egységesen; van, akinek emiatt jelentősen nőtt a fizetése, másoké csak néhány százalékkal. Így a mostani emelésben nem mindenkinek növekszik a fizetése, bár a részletekről egyelőre nincs döntés, csak az átlagos emeléshez szükséges igényt adta le a vasúttársaság. A szakszervezeti vezető közölte: azt akarják elérni, hogy a februári bérekkel együtt már megkapnák az emelést a vasutasok januárig visszamenőleg.

Nem ilyen kedvező a helyzet a Volán-társaságoknál. A Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, Baranyai Zoltán lapunknak elmondta, nem jött létre egyezség. Korábban közölték, idén 18, jövőre 15, 2019-ben pedig 12 százalékos béremelést szeretnének. Az elvárás ennél a társaságnál is sokmilliárdos lehet, ahogy a másik három állami cégnél is. A vízügyi szakszervezetek például 35 százalék körüli bérkompenzációs igénnyel állnak elő a következő három évre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.