A jövőben már nemcsak gyógypedagógus oktathatna bizonyos tantárgyakat az enyhén, illetve középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulóknak – derült ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) törvényjavaslatából. A tervezet számtalan ponton módosítaná a köznevelési, illetve a felsőoktatási törvényt. Ezek alapján az érintett fogyatékos diákoknak rajzot, testnevelést, informatikát, technikát, ének-zenét, etikát, illetve „az egyes kerettantervek által tartalmilag ezekkel egyenértékű tantárgyakat” szaktanári végzettséggel rendelkező pedagógus is oktathatna. Vagyis nem lenne kikötés a gyógypedagógusi végzettség. A változásokat a tervezet részletes indoklásában azzal magyarázza az Emmi, hogy jelenleg bizonyos esetekben „teljes gyógypedagógus-kényszer” van, és a módosítás segíthet a gyógypedagógus-hiány enyhítésében.
Ugyanakkor nem csak a gyógypedagógusok kapcsán enyhítene az előterjesztés-tervezet. A dokumentumban szó esik arról is, hogy az ország bizonyos régióiban, illetve meghatározott szakmai területeken tapasztalható pedagógushiány kiküszöbölésére könnyítenének a pedagógusi munkakör betöltésének feltételein. Így ha egy pedagógusi álláshely megfelelő végzettségű és szakképzettségű személlyel nem tölthető be, akkor legfeljebb öt éven át foglalkoztatható olyan személy is, aki az enyhébb követelményeknek megfelel, továbbá vállalja a szükséges tanári szakképzettség megszerzését.
A tervezet ugyanakkor megvonna egy könnyítést a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő (btm-) diákoktól. Ebbe a kategóriába azokat sorolják, akik szakértői vélemény alapján az életkorukhoz viszonyítottan jelentősen alulteljesítenek, valamint társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartás-szabályozási hiányosságokkal küzdenek. Emellett közösségbe illeszkedésük és személyiségfejlődésük „nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat”.
Míg a mostani jogszabályok szerint megvan a lehetőség arra, hogy ezeket a tanulókat mentesítsék az érdemjegyekkel és osztályzatokkal való minősítés alól – és helyette szövegesen értékeljék őket –, ez a lehetőség a jövőben megszűnne. Az indoklásban az áll, erre a változtatásra azért van szükség, mert a btm-tanulók esetében az egyes tantárgyakból az értékelés alóli felmentés nagyszámú, szinte automatikus alkalmazása immár rendszerszintű problémákat okoz, mind a köznevelési tanulmányok, mind az érettségi vizsgák, mind a felvételi vizsgák során. – A felmentések alkalmazásával sem az iskola, sem a tanuló, sem a szülő oldaláról nincs motiváció a tanulási nehézségek leküzdésére, ami a tanuló jövőképe szempontjából rendkívül hátrányos – így a tervezetben az ilyen típusú felmentés kivezetésével „a hangsúly a fejlesztésre, a kompenzációra helyeződik át”.