Mogyoró és mogyoró közt hatalmas a különbség. Az eredetvédett piemontit aranyárban mérik, ez a mogyorók Rolls-Royce-a. Világszerte ennek van a legkomolyabb presztízse, ára miatt itthon kevés fogy belőle – ezt emeli ki először Molnár B. Tamás, a Magyar Gasztronómiai Egyesület alapítója és elnöke, amikor a mogyoróról kérdezzük. A Culinarisban 2500 forintért adják a piemonti pirított mogyoró 10 dekáját, míg a Tescóban 840 forintba kerül a Mogyi 80 grammos pörkölt mogyoróbele (az előbbi 25 ezer forintos kilónkénti árat jelent, míg az utóbbi 10 500 forintosat). A Tescóban van héjas lédig törökmogyoró is, kilónkénti 1120 forintos áron, így aki pucolással és pörköléssel is bajlódna, ilyet is be tud szerezni nagyáruházban, kérdés, hogy milyen minőségben.
Molnár B. Tamás szerint itthon a kiskereskedelmi cégek arra panaszkodnak: ha egy termék jobb minőségű, vagyis drágább, akkor az emberek egyszerűen nem veszik meg, sokszor még azok sem, akik megtehetnék. Ebben a pénzügyi problémák ugyanúgy szerepet játszanak, mint az ismeret hiánya. Sokan nem tudják, milyen különbség lehet két hasonló megjelenésű termék között. Más a kereslet Európa keleti és nyugati részein is: a jobb termékeket tőlünk nyugatabbra nemcsak keresik, hanem meg is tudják és meg is akarják fizetni.
Az, hogy a mogyoró drága, az áruházak édességes polcain is látszik, egész mogyorós csokit alig találni az üzletekben. A hazai gyártók egyre jobban elengedik ezt a termékkört, a külföldiek is csak keveset hoznak be ilyesmiből.
– A törökmogyoró világtermésének 80 százalékát Törökország adja, el lehet képzelni, hogy ennek a monopolhelyzetnek mi a következménye – mondja Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke. Az áremelkedést sokszor indokolják azzal, hogy elfagyott a termés, emiatt kevesebb a mennyiség, ami valós ok lehet, de az árra az is rányomja bélyegét, hogy szabályozásába a török állam is beavatkozik. Emiatt a mogyoró ára nagyon hektikusan változik, a kilónkénti 8 dollárról hirtelen megugorhat 15 dollárra is. A második legnagyobb mogyorótermesztő Olaszország, amely a világtermelésnek mintegy 12 százalékát adja, de ott az árak sokkal magasabbak.