Indokolatlan és elfogadhatatlan – így vélekedett lapunknak a kötelező középiskolai felvételik bevezetéséről Szüdi János, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) oktatási szakértője, egyben volt szakállamtitkár. Mint ismert, Palkovics László oktatási államtitkár csütörtökön többek közt arról beszélt, hogy tankönyv helyett tabletet kaphat 2018 szeptemberétől több ezer ötödik osztályos diák, illetve hogy tízmilliárd forintot szánnak iskolabuszok beszerzésére, amelyek kistelepülésekről viszik majd a felsősöket a jól felszerelt térségi vagy városi iskolákba. A politikus arra is kitért, hogy terveik szerint – az új Nemzeti alaptanterv bevezetésével párhuzamosan – 2019-től felmenő rendszerben kötelezővé tennék a középiskolai felvételit. Az elképzelés szerint a rendszer hasonlóan működne, mint a felsőoktatás esetében, tehát központilag megszabnák, hogy hány diák vehető fel egy évben gimnáziumba, mennyi szakgimnáziumba (korábbi nevén: szakközépiskola) és mennyi szakközépiskolába (korábbi nevén: szakiskola).
A kötelező középiskolai felvételik ötletét Lázár János is felvetette tavaly. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azzal indokolta az elképzelést, hogy jelenleg vannak olyan gimnáziumok, ahova kettes-hármas átlaggal is felveszik a diákokat, pedig ennek az intézménytípusnak az egyetemre kellene felkészítenie.
Ám a PSZ szakembere szerint nincs szakmai alapja a kötelező középiskolai felvételi tervének. Ugyanis nemcsak hogy van elég hely a diákoknak az iskolákban, de a gyermekek száma évről évre csökken. Emiatt 2019-re várhatóan 30 ezerrel kevesebb tanuló kezdi meg a középiskolát, mint ahányan idén beiratkoztak, ráadásul az iskolai lemorzsolódás is problémát okoz.
Szüdi János az iskolabusz-beszerzésről szólva arról beszélt: ez feltehetően azt a kormányzati szándékot készíti elő, hogy a kisebb települések felső tagozatos iskoláit összevonják. Bár a PSZ szakértője szerint ez önmagában nem ördögtől való gondolat, de egyeztetni kellene az érintett településekkel, és garantálni, hogy a pedagógusok munkahelyét ez nem veszélyezteti.