Parancsszóra nem változik meg a gyerekek idegrendszere

A szakember szerint erkölcstelen eltörölni a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek felmentését.

Hutter Marianna
2017. 05. 12. 13:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Semmilyen szakmai anyag nem támasztja alá, hogy a tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézséggel küzdő (btmn-) gyerekek ne lennének motiváltak, ha megfelelően tanítják őket – így reagált lapunknak Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektan-szakpszichológus arra a törvénymódosító javaslatra, mely szerint a jövőben az érintett gyerekeket nem lehetne felmenteni a tantárgyakból történő osztályzás alól. Btmn-diáknak például a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás, illetve a hiperaktív tanulók számítanak. A módosítást javasoló Emberi Erőforrások Minisztériuma viszont éppen azzal indokolta a változtatás szükségességét, hogy a felmentések miatt „sem az iskola, sem a tanuló, sem a szülő oldaláról nincs motiváció a tanulási nehézségek leküzdésére, ami a tanuló jövőképe szempontjából rendkívül hátrányos”. Hozzátették: a tantárgyi minősítés alól való mentesítések nagyszámú, szinte automatikus alkalmazása immár rendszerszintű problémákat okoz a köznevelési tanulmányokban. Gyarmathy szerint – aki az MTA Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Kutatóintézetének is tagja – viszont a rendszerszintű problémát nem a felmentések okozzák, hanem az, hogy „nem készül fel a közoktatás arra, hogy ezek a gyerekek léteznek, és oktatni kellene őket”. Amíg pedig a pedagógusok kezébe nem adnak megfelelő módszertani eszközöket, addig nem lenne szabad a felmentési rendszert eltörölni, mert ez erkölcstelen a tanulókkal szemben.

– Parancsszóra nem fog megváltozni a gyerekek idegrendszere; attól, hogy nem kap felmentést, hirtelen nem fog megtanulni számolni – mondta, hangsúlyozva, hogy az érintett diákok képességei nem rosszabbak a többiekénél, csak másképp tudnak tanulni. Így azért sem lenne jó a felmentési lehetőség eltörlése, mert eddig sem volt elég fejlesztő-, illetve gyógypedagógus, aki foglalkozni tudott volna az érintett tanulókkal. Vagyis sokuknak hiába van papírjuk arról, hogy fejlesztést kellene kapniuk, a gyakorlatban ez nem valósul meg.

A megoldást tehát az jelentené hosszú távon, ha a pedagógusképzés felkészítené a tanárokat az átlagostól eltérő fejlődésű gyerekek oktatására. Rövid távon pedig módszertani képzéseket kellene nyújtani a pedagógusoknak. Utóbbira már van kezdeményezés: Gyarmathy három éve szeretné elérni, hogy létrejöjjön egy atipikusfejlődés-módszertani központ, „hogy végre legyen egy olyan hely, amely összefogja a különféle gyermekek igényeinek megfelelő módszereket”. Erre lenne lehetőség az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, a megfelelő szakmai háttér is adott hozzá, csak a „pénz, paripa, fegyver” hiányzik. A központ létrehozásáért a szakpszichológus Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkárhoz fog fordulni.

Ugyanakkor úgy látszik, hogy a kormányzat nem kíván engedni a törvénymódosítás eredeti koncepciójából. Mint a Civil Közoktatási Platform felhívta rá a figyelmet, az Országgyűlés kulturális bizottsága a keddi ülésén elutasított minden ezzel kapcsolatos ellenzéki módosító indítványt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.