Trócsányi Lászlóék a devizahiteles adósok ellen

Az igazságügy-miniszter ügyvédi irodája több perben is az Erste Bankot képviseli.

Horváth Csaba László
2017. 06. 28. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több devizahiteles-perben is a Nagy és Trócsányi Ügyvédi Iroda képviseli az Erste Bank Hungary Zrt.-t az adósokkal szemben – értesült a Magyar Nemzet. A lapunk birtokába jutott dokumentumok szerint az igazságügy-miniszter irodája legutóbb egy devizaalapú autóhitel-szerződés miatt indult perben járt el a bíróságon a pénzintézet érdekében. Az, hogy a Trócsányi László nevét viselő – egyben résztulajdonában álló – ügyvédi iroda egy bank érdekeit képviseli az adósokkal szemben, azért különösen érdekes, mert a devizahitelesekre irányadó törvénycsomagot korábban éppen az igazságügy-miniszter nyújtotta be a parlamentnek, amely el is fogadta. Bár a tárcavezető szünetelteti ügyvédi praxisát, az Erste Bank minden bizonnyal biztosra ment a jogi képviselete kiválasztásakor, hiszen ki ismerhetné jobban a vonatkozó jogszabályokat, mint Trócsányi László kollégái. Köztük különösen Bogdán Tibor, a miniszter főtanácsadója, aki egyébként amellett, hogy Trócsányi oldalán alkalmanként feltűnik a kormányüléseken is, aktív tagja és gyakorló jogásza a Nagy és Trócsányi Ügyvédi Irodának.

Mindezek ismeretében kivételes fontosságú a devizahiteles-törvények szakmai megítélése is. A devizaügyekben jártas ügyvédek már számtalanszor kifejtették, hogy miért aggályosak a jogszabályok, ám szavaik rendre süket fülekre találtak. Ugyanakkor nemrég a Pécsi Ítélőtábla, egyben a Magyar Bírói Egyesület elnöke húsba vágóan fontos nyilatkozatot tett a Magyar Nemzetnek.

Makai Lajos arról beszélt, hogy a devizahiteles-törvények, amelyek alapján el kell bírálni a szóban forgó hitelszerződéseket, nem „adóspártiak” feltétlenül, így jogértelmezésük sem lehet az. Vagyis egy a bankoktól és az adósoktól független főbíró is érzékeltette, hogy az igazságügyi és a nemzetgazdasági tárca által közösen alkotott jogszabályok inkább a pénzintézetnek kedveznek, habár a Fidesz–KDNP-kormányzat nem győzte hangsúlyozni, hogy megmentették az adósokat. Nem mellékes, hogy az ítélőtábla elnöke ezt a nyilatkozatát vissza akarta vonni, ám ez a kijelentés a devizahitelesek szempontjából olyannyira kulcsfontosságú, hogy közöltük a főbíró szavait.

A Nagy és Trócsányi Ügyvédi Irodának egyébként nem ez az egyetlen ellentmondásos megbízása. Nemrég lapunk derítette ki, hogy több kártérítési perben is a miniszter ügyvédi irodája képviselte a 4-es metró alagútépítő kivitelezőjét a BKV Zrt.-vel szemben, méghozzá állami kártérítésért. A francia–német–osztrák és magyar cégek alkotta Bamco konzorcium jogi képviseletét legalább öt választott bírósági eljárásban látta el az igazságügyi tárca vezetője résztulajdonában álló iroda. Ráadásul – mint megtudtuk – a nyilvánosság kizárásával zajló ügyek többségében 2014 második felében, illetve 2015-ben nyújtotta be kereseteit az alagútépítő konzorcium, vagyis Trócsányi 2014. június 10-i miniszteri beiktatása után. Ez pedig azért különös, mert miközben az állam képviseletében miniszteri posztra lépett Trócsányi László, irodája az állami kártérítésért kezdett pereskedni.

Ennek fényében figyelemre méltó, hogy februárban Varga Mihály nemzetgazdasági és Trócsányi László igazságügy-miniszter a 4-es metró beruházásával kapcsolatban feltárt korrupcióról és szabálytalanságokról tárgyalt Giovanni Kesslerrel, a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) főigazgatójával. A két tárca közleményben hangsúlyozta, az OLAF munkájának hatékonyságát támasztja alá a 4-es metróról készült jelentés is, amely „minden idők legnagyobb korrupciós botrányára hívta fel a magyar hatóságok figyelmét”. Ez a kijelentés azért különösen pikáns, mert az OLAF-jelentés kitér a Nagy és Trócsányi Ügyvédi Iroda által képviselt Bamco konzorciumra is. Az uniós szervezet megállapításai közt szerepel például, hogy a kivitelező által az alagútfúrásra megadott határidők és tervezett költségek kifejezetten eltúlzottak voltak. Mint írták, az alagútfúrás 126 hétnyi késedelmet szenvedett, s ebből csupán 35 hét, vagyis nagyjából 9 hónap késés volt a beruházó BKV Zrt. hibája, a többi a Bamco konzorciumé.

Mindezek ellenére az igazságügy-miniszterben töretlen a kormány bizalma. A Miniszterelnökséget vezető miniszter áprilisban vette védelmébe Trócsányit. Lázár János úgy fogalmazott: „Örüljön az ország, hogy ilyen kiváló minisztere lehet.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.