Az állam nem tesz eleget a súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek megfelelő színvonalú és hozzáférhető oktatásával kapcsolatos alkotmányos feladatainak. Ezt a súlyos következtetést vonja le Székely Lászlónak, az alapjogok biztosának legújabb, tegnap megjelent jelentése. A tanulmány idéz egy 2015-ös kutatást, miszerint a speciális, e tanulók számára kialakított oktatási keretrendszerben (fejlesztő nevelés-oktatásban) részt vevő tanulók 67 százaléka iskolán kívül teljesíti tankötelezettségét, tehát nem jár iskolába, nem jár közösségbe. Ám nem ez az egyetlen lesújtó megállapítása az ombudsmani jelentésnek, hanem az is, hogy elképesztő méreteket ölt a szakemberhiány.
Például az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara arról tájékoztatta Székely Lászlót: már a 2014–2015-ös tanévben alkalmazott
gyógypedagógusok létszámához képest minimum ötven százalékkal több szakemberre lett volna szükség ahhoz, hogy legalább a jelenleg ellátandó tanulók számára biztosítható legyen a minimális szolgáltatás.
Ugyanakkor az ombudsman rámutatott: a törvény értelmezőrendelkezése hiányos a súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók esetében, tehát eleve ismeretlen az érintettek pontos száma. Így most a központi statisztikák alapján csak azt lehet megtudni, hogy az adott intézményrendszerben hányan veszik igénybe a szolgáltatást. Ez viszont csak azt mutatja, hány diákot lehet a jelenlegi feltételek mellett ellátni. Pedig a pontos létszám ismerete nélkül nem lehetséges a szolgáltatás megfelelő kiépítése – tette hozzá.
Egyébként a tanulmány szerint szinte minden megye jelzett valamilyen hiányt az ellátórendszerben. Például Jász-Nagykun-Szolnok megyében a nehézségek között említik a megfelelő szolgáltatásokhoz való hozzáférés problematikusságát vagy a szakemberhiányt, míg Nógrádból is hiányoznak nemcsak a személyi, de a tárgyi feltételek is, valamint a megfelelő anyagi források. Bár vidékben súlyosabb a helyzet, de
Budapesten is akad probléma: ott az intézmények – más megyékhez hasonlóan – férőhelyhiánnyal küszködnek.