Titkos erő, árnyékos világ és rab oroszlán – mit olvassunk nyáron?

Szabó T. Anna, Térey János és Arató László ajánlott nyári olvasmányokat kicsiknek és nagyoknak.

Hutter Marianna
2017. 07. 10. 18:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a fagyizásra, a szabadtéri kalandokra vagy a balatoni nyaralásra ad jó alkalmat a diákoknak a nyári szünet, hanem arra is, hogy életre szóló könyvélményekkel gazdagodjanak. Hogy 2017-ben milyen könyveket érdemes elolvasniuk a kis és nagy diákoknak, arról Szabó T. Anna és Térey János írókat, illetve a gyakorló pedagógusok részéről Arató Lászlót, a Magyartanárok Egyesületének elnökét kérdeztük.

Szabó T. Anna a Pán Pétert ajánlotta a kisebbeknek, Csonka Ágnes fordításában, Simonyi Cecília illusztrációival. – Csodálatos kivitelű, még mindig nagyon izgalmas régi könyv, átszellemülten finom rajzokkal, ideális elvonulásra, magányos olvasásra és álmodozásra – aki elmerül ebben a világban, tényleg soha nem nő fel, úgyhogy minden gyerek olvassa a szüleinek is, ők is értékelni fogják a csípős stílust és az időnként feketébe hajló humort – indokolta. Hozzátette: a Micimackó, a Nyúl Péter és az Alice-sorozat mellett ez a legmaradandóbb angol gyerekkönyv, tele kalandokkal, szabadsággal és játékossággal. „Borzongató és vigasztaló, titkos erőt ad a mindennapokhoz.”

A nagyobbakat Sarah Crossan Egy című könyvének elolvasására biztatta az írónő. – A könyvhéten jelent meg ez a kötet az én fordításomban. De nemcsak ezért kedves a szívemnek, hanem mert a testvéri szeretetről, az egymásrautaltságról, a barátságról, a szerelemről és a felnövésről egyszerre beszél, csodálatosan letisztult, versritmusú sorokban; a szakaszok közti csendeken legalább annyit kell gondolkodnunk, mint magán a szövegen.

Az írónő ismertetése szerint a könyv egy sziámi ikerpárról, két szép nővérről szól, akik fájdalmas döntés elé kerülnek, de közben élik a mindennapjaikat, egyszerre hétköznapi és rendkívüli életüket. – Bátrak, szabadok, győztesek; a sorsuk mégis mások kezében van. Felnőtteknek, kis- és nagykamaszoknak egyaránt ajánlható, megrázóan szép, letehetetlen regény – mondta Szabó T. Anna.

– Akik elmúltak 18 évesek, és ismerik Csáth Géza novelláit, azoknak nemrégiben megjelent Naplóját ajánlom – javasolta Térey János író. Úgy fogalmazott, „a kötet egy briliáns tehetség kibontakozásának és leépülésének története”. Bár a Napló erről vált híressé, Csáth Géza nem csupán szexuális életét rögzíti tételesen, de társadalmi nézeteit, írói terveit és kiadásait is. – Fiatal orvosként kezdett el drogozni, napi adagjai szintén itt sorakoznak. Féltékenységi rohamában lelőtte a feleségét, és a frissen meghúzott trianoni határon halt meg túladagolásban. Bár magántragédiájának ideje egybeesik az országéval, mégsem abból következik – mesélt a kötetről az író.

Térey János szerint ugyancsak fontos olvasmány mostanában Földényi F. Lászlónak A melankólia dicsérete című műve, amely „kiváló esszékönyv”. – A melankólia fogalma számtalan félreértésre ad okot. Ez nem egy idejétmúlt szó, és főként nem egy betegség fetisizálása. Nemcsak a fogyasztói társadalom keveri gyanúba a melankóliát, hanem az ókortól kezdve minden közösség. Lapos közelítésben sokan a depresszióval azonosítják – magyarázta. Ám ez az író szerint „ostobaság”, a melankóliában „egyszerűen csak a világ árnyékos oldala dereng föl”. – Csupa olyasmi, amit egyes praktikus vagy óvatos emberek szerint száműznünk kellene nappali tudatunkból, mert még megzavarná a dolgok folyását, és véletlenül számvetésre késztetné az arra hajlamosakat. Például arról, hogy végső tudás nincs. A melankólia kulturális hozadéka fölmérhetetlen – indokolt Térey János.

– Az 5–6. osztályosoknak Berg Judit Rumini című sorozatát ajánlom. Rettentő kalandos, saját világot teremt, van humora – mondta megkeresésünkre Arató László. Tapasztalata szerint a 7–8. osztályos korosztály szívesen fogadja Louis Sachartól a Stanley, a szerencse fia című könyvet. – A tanítás szempontjából is fontos, mert idősíkváltások vannak benne, így korán meg lehet mutatni a kicsiknek, hogy egy regény nem feltétlenül lineáris.

A 15–16 éveseknek többek közt Robert Williams Luke és Jon című kötetét ajánlja Arató László. – Válságról és újrakezdésről szól, arról, hogyan lehet kilábalni egy anya elvesztéséből és az apa alkoholizmusából. A főszereplő talál egy nála is rosszabb helyzetben lévő fiút, és azzal, hogy elkezdi segíteni, szép lassan jobban lesz.

A Magyartanárok Egyesületének elnöke a nagyobb kamaszoknak ajánlja Az éhezők viadala című sorozatot is, amiből az utóbbi években több film is készült. Mint mondta, sokan elítélik a történetet, brutálisnak tartják, de valójában igen sok rétegű: médiakritikától kezdve bonyolult lélektani kérdéseket feszeget, ezért több országban is tanítják az iskolákban.

Tapasztalata szerint a középiskolások a klasszikusok közül szeretik az Üvöltő szeleket (Emily Brontë), a Büszkeség és balítéletet (Jane Austen), vagy a krimik közül Agatha Christie-től a Tíz kicsi négert. Ezen felül ajánlja a fiataloknak Kosztolányi Dezsőt „minden mennyiségben” vagy Móricz Zsigmond olyan kevéssé ismert, „eldugott” műveit, mint a Rab oroszlán, a Forr a bor vagy Az ágytakaró.

Arról, hogy tanév közben milyen köteteket kell mindenképpen elolvasniuk a diákoknak, a közelmúltban kérdezték az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetőjét a parlamentben. Balog Zoltán miniszter helyett ezúttal is Rétvári Bence parlamenti államtitkár válaszolt írásban: a Nemzeti alaptanterv (NAT) alsó tagozaton nem tartalmaz kötelező olvasmányokat; ilyeneket a kerettanterv sem ír elő. Ugyanakkor a tanító irányításával elolvasandó nagyobb terjedelmű alkotásokat már említ, ezek kiválasztásához pedig példákat sorol. Többek között javasolja Békés Pál A Félőlény, Boldizsár Ildikó Boszorkányos mesék; Csukás István Süsü, a sárkány; Lackfi János Kövér Lajos színre lép vagy Varró Dániel Túl a Maszat-hegyen című kötetét, illetve Szabó T. Anna gyermekverseit.

Mint az államtitkár írta, a felső tagozaton a NAT már nevesít kötelező olvasmányokat: Molnár Ferenctől A Pál utcai fiúkat, Gárdonyi Gézától az Egri csillagokat, ezeken kívül pedig egy Jókai-regény, egy Móricz-mű és egy-két XX. századi ifjúsági regény tartozik a mindenki által elolvasandó, nagyobb lélegzetű alkotások közé. Ennek megfelelően a kerettanterv is ezeket teszi kötelezővé, kiegészítve Mikszáth Kálmán Szent Péter esernyőjével, mellettük pedig felsorol választható műveket, szerzőket Mark Twaintől Szabó Magdán keresztül a világ legnépszerűbb ifjúsági regényei között jegyzett művek írójáig, J. K. Rowlingig, vagyis a Harry Potter-könyvek megálmodójáig.

Ami a középiskolásokat illeti, nekik olvasniuk kell Szophoklész Antigonéját, Katona József Bánk bánját, Vörösmarty Mihály Csongor és Tündéjét, valamint Madách Imrétől az Az ember tragédiáját. Ugyancsak kötelező egy-egy Jókai-, Mikszáth-, Móricz-, Kosztolányi-regény feldolgozása; ezek közül a tanár és a diákok választhatják ki, melyik művel akarnak foglalkozni.

Bár Rétvári Bence szerint az iskoláknak jelenlegi keretek között is van lehetőségük a kötelező olvasmányok kiválasztására, azért megjegyezte, hogy Csépe Valéria, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos szerint „az új NAT-tal nagyobb szakmai szabadságot és az azzal járó nagyobb felelősséget kapnak a pedagógusok”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.