Összefognak a pedagógusok, bele akarnak szólni az oktatási rendszer reformjába

Megelégelték, hogy nincs ciklusokat átívelő oktatási stratégia. Hét szakszervezet nem vesz részt a kerekasztal munkájában.

Unyatyinszki György
2017. 08. 31. 13:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közös nyilatkozatban vállalja a hét legjelentősebb pedagógus-szakszervezet, hogy a jövőben sem vesznek részt a kormány által új szintre emelt Köznevelés-stratégiai Kerekasztal munkájában. A tanárokat – eddig nem látott erővel – összefogó szervezetek úgy látják, hogy a kormány által létrehozott fórum a korábbiakhoz hasonlóan kiüresíti az egyeztetési jogot, ugyanis amit megtárgyalnának a kerekasztalon, azt továbbra is figyelmen kívül hagyhatja a kabinet, és önkényesen dönthet az oktatás átalakításáról.

Mivel a tanárok, szülők és diákok által is erősen kritizált oktatási rendszer újabb reformja előtt áll az ország, különösen fontosnak tartják a pedagógusok, hogy csak olyan változtatásokat eszközöljenek, amelyek bírják a társadalom támogatását. Ezért azt követelik, hogy a kormány

olyan fórumot hozzon létre, amely a munkatörvénykönyv és a közalkalmazottak jogállása szerinti biztosítja az érdekegyeztetés feltételeit.

Nincs kormányzati ciklusokon átívelő oktatási stratégia – mondta Bardócz-Tódor András, a Keresztény Pedagógusok Szakszervezetének társelnöke, a ma alakult új együttműködésükkel ezen szeretnének változtatni.

Egyelőre megvárják a kormány javaslatukra adott válaszát, a sztrájk lehetőségéről és egyéb jogi lépésekről csak később döntenek – válaszolta a Magyar Nemzet kérdésére Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke. Galló Istvánné szerint a szülők a közoktatás ismételt reformja során amiatt aggódhatnak, hogy miként szeretné tartalommal feltölteni a kormány a kilencosztályos alapképzést, hogyan változik a szünidők hossza, valamint a kisebb vidéki városokban hogyan oldják meg, hogy a hatodik osztály feletti diákok mindennap egy közeli városba utazzanak az új iskolacentrumokba.

A most induló tanévre is aggodalommal tekintenek a pedagógusok, egyebek között

továbbra is koncepció nélkül kell tanítaniuk a tavaly bevezetett komplex természettudomány tantárgyat.

Ezt sok iskolában csak úgy tudták megoldani, hogy például egy biológiatanár tanítja a természettudomány fizika, földrajz és kémia területéhez tartozó ismereteket, miközben az sincs meghatározva, hogy mit kell tudnia egy diáknak ezekről a ballagás évéig – hívta fel a figyelmet Menyhárt Katalin, az Oktatási Vezetők Szakszervezetének elnökségi tagja. „A tanárok és a diákok változatlanul túl vannak terhelve, már novemberben az elmúlt évekhez hasonló megviseltséggel térnek majd haza a diákok egy tanítási nap végén” – figyelmeztetett Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke.

Csapodi Zoltán, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium igazgatója pedig a Heti Válasznak adott interjújában beszélt arról, hogy szerinte

nincs szükség erre a hihetetlen mennyiségű, folyamatosan bővülő tananyagra.

Mint mondta, bár vannak reménykeltő nyilatkozatok az újonnan formálódó Nemzeti alaptantervről, csak akkor lehet értelme a változásnak, ha a megfelelő emberek bevonásával és konszenzussal fogadják el. Az igazgató arról is beszélt, hogy a Fidesz 2002-ben már elbukott egy választást nagyjából azért, mert az ellenzék komoly fizetésemelést ígért a tanároknak. Hozzátette, ha most nem veszik észre, mennyi pénzt kellene a pedagógusokba fektetni, egy hasonlóan jól elhelyezett ígérettel ugyanez a veszély fenyeget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.