Négy halott, városok bénulnak meg a pusztító viharban

Négy halálos kimenetelű baleset is történt, Hamburgban nincs vonatközlekedés az orkán erejű szél miatt miatt.

Koncz Tamás
2017. 10. 29. 12:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképesztő erejű vihar vonul végig Európán a téli hidegfront előfutáraként: az esővel kísért, hatalmas erejű széllökések átsöpörnek Németországon Lengyelországon és Csehországon, majd némiképp csillapodva áthaladnak Szlovákia és Magyarország területén is.

A rendkívüli időjárás vasárnap délelőtt két emberéletet is követelt: az észak-csehországi Jicínben egy asszony, a dél-morvaországi Trebicben egy férfi halálát okozta a szélvihar által kidőlt fa. Legalább kéttucatnyian hasonló okok miatt sérüléseket szenvedtek – idézi a cseh hírügynökségi jelentéseket az MTI.

A nyugat-csehországi mintegy százezer lakosú Ústí nad Labemben vasárnap reggel óránkénti 130 kikométeres szélsebességet mértek, és a jelentések szerint a városban gyakorlatilag nem lehetett közlekedni.

 Lengyelországban is vannak halálos áldozatai a viharnak: a Nyugat-Pomerániai vajdaságban vasárnap hajnalban egy kocsivezető az úttestre dőlt fának ütközött. Az Opolskie vajdaságban szintén meghalt egy sofőr, akinek autójára faág zuhant A lengyelek által csak Grzegorznak nevezett orkánszerű, helyenként óránkénti 110 kilométeres szél miatt a 16 vajdaság közül tízben, mindenekelőtt az ország déli- és észak-nyugati részén fekvőkben másodfokú viharriadó van érvényben – jelentette a lengyel közszolgálati hírtelevízió (TVP Info).

A tűzoltóságot szombat este óta mintegy 1500 alkalommal riasztották a leszakadt villanyvezetékek, a megrongált háztetők és a megduzzadt folyók miatt. A négy nyugat-lengyelországi vajdaságban – Alsó-Szilézia, Lubuskie, az Opolskie és Nagy-Lengyelország – délelőtt több mint 270 ezer háztartás volt áram nélkül.

A cseh–lengyel határon lévő Óriáshegység (Krkonose) csúcsain a széllökések sebessége a kora reggeli órákban elérte az óránkénti 180 kilométert is.

Súlyos közlekedési fennakadásokat és anyagi károkat okozott vasárnap Németországban is a Herwart nevű vihar, amely az ország északi részére csapott le erős széllel.

Az óránkénti 100-110 kilométeres sebességű széllökésekkel érkezett vihar kicsavart fákat, megrongált villamos felsővezetékeket és épületek tetőszerkezetét. A legnagyobb fennakadásokat Hamburgban okozta, ahol vihardagály is keletkezett, az erős északnyugati szél a tenger vizét az Elba folyó torkolatába terelte, így a kikötő és a belváros alacsonyabban fekvő folyóparti térségégének egyes részei néhány órára víz alá kerültek.

A vágányokra dőlt fák és a megrongálódott vezetékek miatt csaknem teljesen megbénult a hamburgi vasúti közlekedés. Nem közlekednek egyebek között a várost Berlinnel, Kiellel és Hannoverrel összekötő járatok, és mások mellett Braunschweig, Göttingen és Wolfsburg is elérhetetlen vonattal.

Hamburgban és Berlinben alig néhány óra alatt több száz helyszínre riasztották a tűzoltókat az utakra, épületekre, kertekre, parkokra dőlt fák, megrongálódott tetők és összedőlt állványzatok miatt. Hamburgban vasárnap délig 500-nál is több, Berlinben bő 200 bevetésük volt a tűzoltóknak.

A hidegfront dél körül érkezett meg Magyarországra. Mint korábban beszámoltunk róla, az Országos Meteorológiai Szolgálat már több járásra másod- és harmadfokú riasztást adott ki: az Észak-Dunántúlon és az ország középső területein – köztük a fővárosban – van másodfokú (narancs), több északnyugati járásban harmadfokú (piros) riasztás érvényben. A Balatonnál egyes jelzések szerint 140 kilométer/órás szél tombol, de vasárnap nem lesz ritka a 110/ órás kilométeres szélsebesség sem.

A vihar erejét jól mutatja, hogy gyufaszálként dobálta szét a szerkesztőségünk épülete előtti – útfelújításhoz kihelyezett – kordonokat, és könnyedén rángatta a Magyar Telekom épülő új székháza mellett álló, több száz tonnás darukat is.

Pontos kép még nincs a viharkárokról, de folyamatosan érkeznek be a fővárosi és vidéki jelzések is – mondta a Magyar Nemzetnek Hajdu Márton, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője.  Az OKF honlapja szerint eddig főként autókra, vezetékekre borult fákról, megbontott tetőkről kaptak bejelentéseket, főként a vihar által leginkább sújtott területekről, többek közt Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Veszprém és Pest megyéből, valamint a fővárosból és Székesfehérvár térségéből. A károk összesítése várhatóan vasárnap este történik meg.

Budakalásznál például fa dőlt a 11-es főútra, és hasonló káreset akadályozta egy ideig a forgalmat Budakeszi és Telki között is. Győrújbaráton több villanyoszlopot fordított ki a földből, Tatabányán pedig egy ház tetőszerkezetét rongálta meg a szél.

A vihar miatt a Budapest–Győr–Hegyeshalom-vonalon jelentős, 20-60 (esetenként 60-90) perces késések várhatók vasárnap délután, a Budapest–Vác–Szob-vonalon 10-30 perccel nőhet a menetidő – jelentette be a Mávinform.

Közleményük szerint a győri vonalon az okozza a késéseket, hogy a viharos szél fát döntött a felsővezetékre Tatabánya és Szárliget között. Nem járnak a vonatok ezen a szakaszon, amíg eltávolítják a fát és megjavítják a felsővezetéket. A szakemberek jelenleg azon dolgoznak, hogy egy vágányon mielőbb újraindulhasson a vonatforgalom.

A Budapest–Vác–Szob-vonalon pedig az okoz késéseket, hogy Vác és Verőce között egy Szobra tartó vonat áramszedője letört a viharban. Az utasokat egy másik vonattal vitték tovább, a szerelvényt pedig elvontatják. Addig Vác és Verőce között csak egy vágányon haladhatnak a járatok.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.