Újra nekigyürkőzik a főváros a városnézőbusz-monopóliumnak

Tavaly nem sikerült megszüntetni a versenyt, de nem adják fel, koncesszióba adják a hop-on-hop-off buszokat.

Kovács Áron
2017. 10. 24. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavalyi sikertelen kísérlet után szerdán ismét nekifut a Fővárosi Közgyűlés, hogy koncessziós szerződéssel egyetlen céget hozzon helyzetbe a budapesti városnéző buszok piacán. A közgyűlés elé zárt ülésen kerül a Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes és Kocsis Máté VIII. kerületi polgármester által jegyzett előterjesztés, arra hivatkozva, hogy sértené a főváros gazdasági érdekeit és a verseny tisztaságát, ha idő előtt nyilvánosságra kerülnének a feltételek. 

Emlékezetes, hogy a főváros már tavaly is kiírt hasonló koncessziós pályázatot, amelynek értelmében a győztes cég egyedül maradt volna a hop-on-hop-off rendszerű városnéző buszok piacán – a hop-on-hop-off azt jelenti, hogy minden, kijelölt megállóban fel- és le lehet szállni, egy nap alatt akár többször is –, de végül decemberben a pályázatot eredménytelennek nyilvánították, arra hivatkozva, hogy az ajánlattevők túl kevés koncessziós díjat ajánlottak, amihez képest „rendkívüli mértékű extraprofitra” tettek volna szert.

A piac szabályozása már csak környezetvédelmi okokból is szükséges, de erre korábban több lehetőség is felmerült – köztük az is, hogy a BKK maga végezze ezt a szolgáltatást. A főváros azonban a jelek szerint ragaszkodik hozzá, hogy egyetlen koncessziót adjon ki, vagyis monopolhelyzetbe hozzon egy céget. A most közgyűlés elé kerülő előterjesztésben csak annyi változás van, hogy a koncesszió időtartama 20-ról 15 évre csökken. Ettől még a jelenlegi három szolgáltatóból kettő biztosan kiszorul erről a piacról, egy pedig abba a kényelmes helyzetbe kerül, hogy nem kell versenyeznie.

Az új előterjesztést már úgy készítette el a Fővárosi Közbeszerzési Kft., hogy utasszám- és költségbecslést is végzett, vagyis nagyjából tudja az önkormányzat, hogy mekkora bevételre lehet számítani – ebből kifolyólag mekkora koncessziós díjat lehet elkérni. Ez alapján a főváros a 15 év alatt összesen 4,2 milliárd forintot szeretne beszedni – évente növekvő részletekben –, ami a hatszorosa annak, amit ma a városnéző cégek a buszmegállók használatáért fizetnek a BKK-nak. Ez az összeg egy 30 buszból álló flottára vonatkozik, minden egyes további buszért havonta 2,4 millió forintot remélnek.

Az ajánlatokat december 14-ig lehet benyújtani. A feltételek közt szerepelnek olyan referenciák is, amelyek alapján szinte biztosan a jelenleg működő három cég valamelyike lesz a győztes – már ha megajánlják a kívánt koncessziós díjat. Az elbírálás során viszont a díj csak egy szempont lesz, még akkor is, ha azért lehet a legtöbb pontot kapni. Két, szubjektíven értékelhető szempontért – az üzleti tervért és a szakmai koncepcióért – viszont összességében majdnem ugyanannyi pont jár. Viszonylag sok pontot lehet szerezni azzal, ha minél több jegyértékesítési pontot tud felmutatni valaki a világörökségi területen, illetve ha más nagyvárosokban kedvezményt tud kínálni a visszatérő turistáknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.