A patikák rémálma az új e-egészségügy rendszere

Egyes betegek fél órát töltöttek a gyógyszertárban, míg az összes vényt beolvasták.

Kuslits Szonja
2017. 11. 10. 5:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Egy másodpercig sem tudtam használni az új – kétmilliárd forint közpénzből létrehozott – elektronikus egészségügyi rendszert, mert a szoftverszolgáltató cég, amelyikkel szerződésben állok, nem tudott idejében elkészülni a munkával. Ráadásul messze nem én vagyok az egyetlen, akinél ilyen probléma tapasztalható – mondta el lapunknak Póta György, a Házi Gyermekorvosok Országos Egyesületének elnöke az úgynevezett eeszt rendszerről. A betűszó az elektronikus egészségügyi szolgáltatási térre utal, amely hivatalosan november elseje óta működik országosan. Lényege, hogy a háziorvosi és szakrendelőket, a kórházakat és a gyógyszertárakat is egyetlen informatikai hálózat köti össze. Tehát az egészségügy egész területén látszanak a betegekhez tartozó adatok.

A háziorvosok számára nem teljesen új a rendszer, ugyanis a program lényegében ugyanaz, mint amit eddig használtak, ám a szoftvernek csatlakoznia kellene a szolgáltatói térhez, ez viszont nem megy zökkenőmentesen. A piacon jelenleg csaknem harminc szolgáltató működtet a háziorvosok által is használt szoftvert. Azonban a jelek szerint a kisebb cégek nem tudtak idejében felkészülni a megfelelő fejlesztésekkel, így gyakorlatilag megbénították egyes orvosok munkáját.

– Az a gond, hogy a háziorvosok nem tudták az élesítés előtt ellenőrizni, hogy a saját programjuk megfelelően működik-e, így csak november elseje után derült fény a problémákra – fejtette ki Póta György. Az egyesületi elnök kiemelte, hogy bár jelezték az államtitkárságnak, hogy a rendszer ellenőrzésére lenne szükség, ez elmaradt.

– Így csak most derült ki, hogy a rendszer nem működik – mutatott rá. Hozzátette, tovább bonyolítja a helyzetet, hogy ott sem működik jól a rendszer, ahol a szoftverrel nincs probléma.

Noha a háziorvosi rendeléseken a betegek többsége nem érzékeli a problémát, nem így van ez a patikákban, amikor a páciensek megpróbálják kiváltani gyógyszereiket. Ilyenkor ugyanis komoly fennakadást okoz a rendszer működésképtelensége.

Lapunknak egy neve elhallgatását kérő patikus tegnap arról beszélt: napok óta be sem engedi őket a rendszer, és „kizárólag a baj van vele”. Előfordul, hogy inkább az eddig megszokott módon adják ki a recepteket, és nem is használják az eeszt-t. Amikor ugyanis egyáltalán be tudtak jelentkezni, egy percig is eltartott egyetlen recept bevitele. Így volt olyan páciens, aki 20-30 percet is kénytelen volt a gyógyszertárban tölteni, míg az összes vényt beolvasták és kiadták a gyógyszereket. A sor emiatt rendszeresen óriásira duzzadt – tette hozzá. – Eddig semmi gond nem volt sem a szoftverrel, sem az internettel, most, amint belépünk az eesztbe, elképesztően lassú lesz minden. Ráadásul egyik nap be tudunk lépni, másik nap nem, ez is változó – mondta a gyógyszerész.

Hogy egyes rendelőkben és a patikákban még nem használják az eeszt-t, most még nem probléma, december 15-ig ugyanis türelmi időszak van, addig nem kötelező. Azt csak remélik az érintettek, hogy addigra sikerül minden nehézséget megoldani.

A háziorvosok egyébként egy zárt Facebook-csoportban osztják meg egymással tapasztalataikat a rendszer működésével kapcsolatban. Tegnap arról panaszkodtak: jóval kevesebb stressz érte volna őket, ha a fenntartónál, vagyis az ÁEEK-nál felveszik a telefont, vagy erre az időre informatikusokat béreltek volna, hogy segítsék a háziorvosok munkáját. Egy másik orvos azt írta: nem tud bejelentkezni, és folyamatosan kapja a hibaüzeneteket; olyan a helyzet, mint egy hónappal ezelőtt, mikor még csak tesztidőszak volt, és a karbantartás zajlott. Volt, aki úgy döntött, inkább be sem kapcsolja a rendszert, pár sikertelen kísérlet után feladta a próbálkozást.

Tegnap egyébként az eeszt hivatalos információs portálján azt írta a fenntartó: a rendszer korlátozott sávszélességgel működik, a szolgáltatások és a portálfelületek hozzáférhetők, azonban bizonyos esetekben a bejelentkezésnél és szolgáltatások igénybevételekor lassulás észlelhető. Nem csak tegnap adódott gond, szerdán karbantartás miatt volt szolgáltatáskiesés a rendszerben, bizonyos funkciók egyáltalán nem működtek. A fenntartók akkor is türelmet kértek.

Szerettük volna megtudni, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériumánál (Emmi) vizsgálják-e, hogy a gyógyszertárakban, a háziorvosi rendelőkben, kórházakban, szakrendelőkben milyen hatékonysággal működik az eeszt rendszere, és tudnak-e arról, hogy hány helyen nem működik, de kérdéseinkre lapzártáig nem érkezett válasz. Az sem derült ki, hogy az Emminél mit tesznek azért, hogy megoldják a felmerülő problémákat.

Nem mellékes, hogy a rendszer indulása sem volt könnyű, elsőként a Magyar Nemzet számolt be róla, hogy hiába volt több hónapnyi idő a felkészülésre, mindössze két nappal az eeszt indulása előtt a Készenléti Rendőrségnek kellett a rendelőkbe szállítania a szükséges eszközöket. Lapunknak a helyzet miatt felháborodott, de neve elhallgatását kérő háziorvos arról beszélt: hiába van már olyan kártyaolvasója, amellyel az e-személyin lévő adatokat le lehet hívni, további öt ilyen eszközt szállítottak ki neki a rendőrök, nem tudni, miért. Az eset nyomán a Párbeszéd írásban fordult Pintér Sándor belügyminiszterhez, hogy szolgáltasson ki minden adatot az utolsó pillanatban kiszállított kártyaolvasók közbeszerzésével kapcsolatban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.