Hatalmas a lemaradás a fővárosi közszolgáltatásokban, főként a tömegközlekedési közbeszerzések akadoznak, emiatt a BKV-nál csak rendkívüli intézkedésekkel tudják előteremteni a napi működéshez szükséges alkatrészeket – tudtuk meg belső forrásokból. Az idén nyáron 100 millióról 150 millió forintra emelt értékhatár fölötti pályázatokért 2016-tól a Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító és Minőségbiztosító Kft. a felelős. Úgy tudjuk, a Fővárosi Közgyűlés januárban dönthet a fideszes érdekkörök nyomására létrehozott társaság felszámolásáról.
A cég ugyanis nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – miszerint, ha központosítják a főváros intézményeinek és cégeinek közbeszerzéseit, átláthatóbb, hatékonyabb és olcsóbb lesz a működés –, és egyre nagyobb kárt okoz. A BKV ez évre tervezett, összességében több milliárd forintos közbeszerzési tervének alig harmada teljesült: a csaknem negyven tenderből alig 12-13 zárult le. Úgy tudjuk, ahhoz, hogy Budapesten a tömegközlekedés működtethető legyen, a menedzsmentnek a régi szerződések meghosszabbítását kell kezdeményeznie és fővárosi rendeleteket megkerülő trükköket kell bevetnie.
A BKV megtapasztalhatta már a 3-as metró egyenként több tízmilliárdos tendereinél, a Budapesti Közlekedési Központ pedig az 1-es villamos meghosszabbítását megelőző eljárásban, hogy ezek elhúzódása mekkora időbeli és anyagi veszteségeket okoz. A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. legalább olyan nagy bajban van, mint a BKV. A jellemzően szintén alkatrészek, hulladékszállító célgépek, teherautók, üzemanyagok beszerzésének leállása egyben a szemétszállítás és köztisztasági munkák leállását, akadozását jelentené.
Az FKF honlapján közzétett, a napokban aktualizált közbeszerzési terv eredetileg 20 milliárd forintot meghaladó összegű, száznál is több pályázat kiírását tartalmazta. Látván azonban, hogy a fővárosi közbeszerzéseket lebonyolító cégnél komoly gondok vannak, jelentős tételeket töröltek a listáról, mert nem látták az esélyét, hogy ezek a tenderek határidőre teljesüljenek.