Metrófelújítás: az utasok először tapasztalhatták meg a tömegnyomort

A budapesti M3-as metróvonal hétvégén kezdődött felújításának hétfőn mutatkozó, kegyelmi állapota véget ért.

Molnár Richárd
2017. 11. 07. 7:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tömött sorokban várakoztak a metróaluljáróból érkező emberek reggel fél nyolc körül a Lehel téri vásárcsarnok mellett kialakított megállóban, akik a Kőbánya-Kispest felől érkező 3-as metróról leszállítva próbáltak feljutni a pillanatok alatt zsúfolásig megtelő, Újpest felé tartó pótlóbuszokra. Bár mindenki fegyelmezetten, csöndes lemondással viselte a tömegnyomort, az arcokon érződött: a budapesti M3-as metróvonal hétvégén kezdődött felújításának hétfőn mutatkozó, kegyelmi állapota véget ért.

A Lehel térnél azt tapasztaltuk, hogy a rövid idő alatt, ciklikusan kiáramló embertömeg miatt a buszok többsége képtelen volt tartani az elméletben meghatározott, 45 másodpercenkénti indulást. Sokan az indulás előtti utolsó pillanatokban furakodtak föl vagy éppen szálltak le a tumultus miatt a járművekről, így az ajtó megakadása minduntalan gátolta az indulást. Emiatt pedig a megálló után alig 30 méterre lévő piros lámpa szinte rögtön megakasztotta a haladást. Így többször is legalább három pótlóbusz állt a buszsávban, a mögöttük a megállóba befutó pótlóbuszok emiatt nem tudtak időben elindulni.

A reggel 6 óra és negyed 8 közötti idősávban a pótlóbuszokon az utasok mennyisége abszolút tolerálható volt mindkét irányban, nagyjából 17-17 perces menetidővel. Persze olykor így is zsúfolt lett egy-egy érkező busz, mivel sokan nem akarták megvárni az alig 1-2 percen belül érkező következő járatot, amin pedig már kényelmesebben utazhattak volna. A fél 8 körüli idősávtól viszont az utazás legalább 25 percre nőtt a teljes vonalon. Emlékeztetőül: ugyanez az út metróval alig volt több 10-12 percnél.

A 3-as metró egyik fő alternatív útvonalán, a 14-es villamoson – Újpest és a Lehel tér között – azonban hétfőn és kedden is óriási volt a tömeg, Újpest felől érkezve. A szintén Újpestről érkező, a Keleti pályaudvar felé tartó 30-as buszcsalád járatain elfogadható mennyiségű utasszámot érzékeltünk.

A közúti közlekedésben hétfőn tapasztalt, páratlanul enyhe forgalom viszont úgy tűnik, szintén „pünkösdi királyság” volt. A Váci úton 7 és 8 óra között menetrendszerűen kialakultak a szokásos reggeli torlódások, de a pótlóbuszok haladását ez nem gátolta. Továbbra is akadtak pofátlan vagy figyelmetlen autósok, akik a buszsávban próbáltak haladni, ám a sűrű konvojokban, általában kettesével, olykor hármasával haladó csuklós buszok kíméletlen dudálással zavarták vissza őket az autós sávba. A zöld lámpáknál többnyire két pótlóbusz is át tudott haladni egyszerre a reggeli csúcsidőben. Közlekedési káoszról azonban a keddi tapasztalatok után sem beszélhetünk, csak a metróhasználók utazási komfortjának drámai visszaeséséről. A nehézségeknek viszont nyertesei is vannak: a bliccelők. Jegyellenőrzésre esély sincs a tömött buszokon, és erre kísérleteket sem láttunk.

„Hétfőn is az volt a határozott álláspontunk, hogy bizony nem fog minden nap ugyanúgy kinézni a metrópótlás során, mint a hét első munkanapján. Budapesten egy átlagos hétköznap egyáltalán nem úgy néz ki, mint amit a felújítás első napján tapasztaltunk – mondta lapunknak Kelemen Tamás, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke. – Szombaton, a metrópótlás kezdetekor még azt mondták a városvezetők, hogy egy nap után ne vonjunk le hosszú távú következtetéseket. Hétfőn pedig mi mondtuk, hogy egy hétköznap alapján se tegyük ezt. Ez abból is látszott, hogy mekkora volt a közúti forgalom. Két példa: az Árpád hídon és Margit hídon minden egyes reggel torlódások vannak, ehhez képest tegnap gond nélkül át lehetett jutni rajtuk a reggeli csúcsidőben. Egészen szürreális volt a főváros hétfőn” – tette hozzá Kelemen Tamás, aki szerint két nap kevés ahhoz, hogy beálljon az új közlekedési rend egyensúlya.

Az alelnök úgy véli, hogy az utasoknak előbb-utóbb rá kell jönniük, hogy a szokásos reggeli utazási ütemük nem tartható, és akár 20-30-40 perccel is hamarabb el kell indulniuk otthonról, ha el akarják kerülni a tömeget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.