Villamosvonalak helyett járművek jönnek

Kormányzati kárpótlás: soktucatnyi trolibuszt és villamost kap Budapest uniós forrásokból.

2017. 11. 16. 15:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatvan Solaris-Skoda típusú lengyel és cseh közös gyártmányú trolibusz és 26 spanyol CAF villamos érkezhet akár már jövőre Budapestre – értesült a Magyar Nemzet az uniós források átcsoportosításáról hozott friss kormányhatározat nyomán. A szerdai Magyar Közlönyben az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (Ikop) éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló másfél évvel ezelőtti döntést módosították, és összesen 27,8 milliárd forintot különítettek el a járműbeszerzésre. Ezzel lényegében kárpótolja a fővárosi önkormányzatot a kabinet: a 3-as metró „kőbe vésett”, azaz a 137,5 milliárdos támogatási szerződés alapján már megkezdett felújítása miatt két kötött pályás közlekedésfejlesztési beruházást is lehúztak az Ikop-listáról.

A villamoshálózat-fejlesztés Budapesten egyelőre hosszú évekig csak egyetlen projektre, az 1-es villamos újbudai meghosszabbítására korlátozódhat. Nem készülhet el a már jelenleg is a leghosszabb fővárosi vonal óbudai Bécsi úti meghosszabbítása, ahogyan azt maga Tarlós István kormánypárti főpolgármester is bejelentette hetekkel ezelőtt. Arra pedig már korábban sem volt esély, hogy a 4-es metró „folytatásaként” a Keleti pályaudvartól Újpalotáig tervezett, korábban egyébként létező villamospálya megépüljön. Igaz, az Ikop-lista módosítása emellett némi önrészt is kér a fővárostól.

– Mi kezdeményeztük az átcsoportosítást, mert így mégiscsak jól járnak a budapestiek – nyilatkozta lapunk kérdésére Tarlós István, aki abban bízik, hogy az új, klímás és legfeljebb négy kilométeres hosszon önjáró (felső vezeték nélkül közlekedni képes) trolik és a szintén korszerű villamosok mielőbb megérkeznek. Erre minden esély megvan, hiszen a trolibuszok és a villamosok korábbi negyvenmilliárdos – szintén uniós támogatású – projektjére kiírt közbeszerzések mindkét tömegközlekedési járműfajtánál opciós jogot tartalmaztak. Így amint megérkezik a kormánydöntésből következő hivatalos fedezetgarancia, a főváros már kezdeményezheti is a lehívást a szerződött gyártóknál és szállítóknál.

Mielőbb szükség is lehet a közlekedési eszközökre éppen az 1-es vonalon, amelyen ma sem mindig jön új villamos, hát még ha 2019 elejére a pályahossz is megnő. Amint azonban Dorner Lajostól, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (Veke) elnökétől megtudtuk, nem csak a járművek mennyiség okoz gondot jelenleg. – Mind az 1-es vonalon, mind a budai fonódó hálózaton az eddigi napi gyakorlat mutatja, hogy kevés a CAF villamosok ajtaja. Emiatt, különösen csúcsidőszakban nehézkes a le- és felszállás, jelentős a peronokon a zsúfoltság – mondta Dorner Lajos. Hozzátette: a Veke az illetékeseknél már kezdeményezte, hogy fontolják meg a műszaki paraméterek módosítását. A civil szakmai szervezet szerint több ajtó kialakításának még úgy is nagyobb lenne a haszna, hogy egy ilyen módosítást a közlekedési hatósággal külön jóvá kellene hagyatni, pontosabban új típusengedélyt kellene kérni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.