Az Airbusok után igazi katonai szállítógépeket is vesznek

Az Air Berlin utasszállítóiból átalakított „nem kormánygépek” beszerzése élvezett prioritást.

Zord Gábor László
2017. 12. 20. 14:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormányzati többfunkciós szállítógépek beszerzéséről írt cikkünk megjelenése után egy héttel a honvédelmi minisztérium szerdán elismerte, hogy két Airbus A319-est – ahogy ők mondják, katonai csapatszállító repülőgépet – vesznek a honvédségnek. Simicskó István tárcavezető és Benkő Tibor vezérezredes, vezérkari főnök sajtótájékoztatóján továbbra sem árult el pontos részleteket a Zrínyi 2026 programban megvalósuló fejlesztésről, a költségek kapcsán azonban annyit elmondott, hogy a nyolc-kilenc éves gépeket egy légitársaság megszűnése nyomán kedvezményesen, az újonnani ár (darabonként 70-80 millió euró) kevesebb mint feléért – összesen 22-25 milliárd forintért – sikerült megvenni logisztikai és kiképzési szolgáltatásokkal együtt.

Mindez megerősíti a múlt heti cikkünkben leírtakat, miszerint a csődbe ment Air Berlin tulajdonában lévő, a legutóbb a Eurowings légitársaságnak lízingelt gépeket sikerült megszerezni egy tízmilliárd forintos nagyságrendű ügylettel. A beszerzésről a példátlan információbiztonsági intézkedések, a parlamenti szakbizottság által adott közbeszerzés alóli felmentés miatt semmilyen hivatalos megerősítést nem lehetett szerezni, cikkünket amatőr repülőgép-figyelők értesüléseire, internetes adatbázisokra, illetve honvédségi és iparági forrásokra alapoztuk. A hétvégén egy cseh szpotter fotóiból kiderült az is, hogy az Airbusokat olaszországi átfestés után a csehországi Ostravába vitték át ideiglenes máltai lajstromjellel, ahol a magyar megrendelő által kért konfigurációra alakítják át a következő hónapokban.

A szerdai tájékoztatón elhangzott az is, hogy a gépek igénybevételi rendje nem változik a honvédség 40-45 éves An–26-osaihoz képest. Azaz a honvédség jelenleg tizennégy országban működő misszióinak személyi állományát fogják szállítani, de vészhelyzetben akár sérült katonák, civilek evakuálására is használják majd őket. Mivel az An–26-osok képességei és hadrafoghatósága az utóbbi időben rendkívül korlátozott volt, az idén 55 alkalommal kellett gépet bérelni a szállítási feladatokra. Ez azonban nem elég megbízható megoldás, például az iraki Erbílben állomásozó magyar kontingens (MH IKBK) váltása is két hetet késett, amikor a civil légi forgalmat ideiglenesen felfüggesztették. A szerdai tájékoztatón azt nem emelték ki, hogy a változatlan igénybevételi rend azt is jelenti, hogy a repülők – akárcsak az „Ancsák” – természetesen az állami vezetők, delegációk szállítását is végezni fogják. Ez azért kényes kérdés, mert a kormánykommunikáció ragaszkodik ahhoz, hogy a beszerzett gépek nem kormány-, hanem katonai repülők, honvédségi költségvetésből veszik meg, és a honvédség hadrendjébe állnak be.

Hogy a kategorizálás nem megkerülhető kérdés, az a szerdai tájékoztatón is kiderült. Elhangzott, hogy a légi szállítási képesség helyreállításának következő lépéseként nehéz terheket szállítani képes katonai gépeket is be fognak szerezni tender útján. Az utasszállítóból átalakított Airbusokkal szemben ezek eredetileg is katonai célra tervezett gépek: teherrámpájuk van, alkalmasak légi teherdobásra és ejtőernyős deszantdobásra, rossz minőségű repülőterekről is tudnak üzemelni, illetve önvédelmi rendszerrel képesek megvédeni magukat a rakétatámadásoktól. Információink szerint opcióként az is felmerült, hogy legyenek alkalmasak légi utántöltésre szállítási feladataik mellett, ami azért is lenne jó, mert e képességből Európában hiány van. A szóba jöhető típusok – amelyek gyártói már folytattak tapogatózó tárgyalásokat Budapesten – az olasz Leonardo C–27J típusa, az Airbus spanyol ágának C–295-öse, az amerikai Lockheed Martin C–130J Herculese, illetve a brazil Embraer fejlesztés alatt álló KC–390-ese.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.