Bírság jöhet csak, nem újratervezés a Római-part ügyében

Jávor Benedek jogsértést emleget a római-parti védmű tervezése kapcsán. Tarlós István: A tervek szerint indulhat a gátépítés.

2017. 12. 10. 18:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem fenyeget semmilyen újratervezés a csillaghegyi öblözet árvízvédelménél, s a Fővárosi Közgyűlés múlt szerdai döntésével hamarosan megkezdődik a gátépítés az Aranyhegyi-pataknál, és a védmű megerősítése Pünkösdfürdőnél – reagált a Magyar Nemzetnek Tarlós István arra a hírre, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) eljárást indított az uniós támogatású projekt tervezése ügyében. Erről Jávor Benedek (Párbeszéd) európai parlamenti képviselő számolt be a Facebookon. Az ellenzéki politikus szerint mindez azt jelenti, hogy jogsértően bíztak meg a Fővárosi Csatornázási Műveken (FCSM) keresztül a Tér–Team Kft.-t a római-parti védmű tervezésével. – Márpedig, ha tervezési szerződés semmis, akkor új közbeszerzést kell kiírni. Vissza a start mezőre! – adta ki az ukázt az EP-képviselő.

Tarlós István elmondta, hivatalból indítottak eljárást, s nem a minden fővárosi beruházással szemben ellenségesen fellépő brüsszeli képviselő sugallatára. – Az, hogy a főváros a tervezést az FCSM-re bízta, teljességgel jogszerű, arra egy húszéves szerződés ad jogot a feleknek. A Közbeszerzési Hatóság mindössze azt kifogásolja, hogy az önkormányzati közműcég nem egyben, hanem részekre bontva kezelte az egységes projektet – mondta a főpolgármester, aki szerint a Fővárosi Közgyűlés által végül több részre bontott beruházást semmi veszély sem fenyegeti, és az FCSM legfeljebb kisebb mértékű bírságra számíthat.

A projektet, amelyet a mai ismeretek szerint az Európai Unió legalább tízmilliárd forinttal támogat, éppen amiatt „szedték szét”, hogy a közvélemény nyomására újabb tanulmányok készüljenek a Római-parttal párhuzamos védműre, közismert nevén a mobil gátra. Erről Tarlós István múlt pénteki sajtótájékoztatóján beszélt. Az általa felkért „tudós társaságban” részt vehet a Műegyetem három tanszéke, a tájépítészek képviselője és a Lányi-féle tanulmány egyik szerzője is. Megbeszéléseiken hallgatóságként jelen lehet a tiltakozók és a támogatók egy-egy képviselője is. Sőt, azt is kiemelte, hogy az FCSM megbízta a Mélyépterv Zrt.-t azzal, hogy újabb összehasonlító szakvéleményt készítsen a Nánási út–Királyok útja nyomvonalra.

– Jávor Benedek, aki Brüsszelből tesz közzé téves ténymegállapításokat a Facebookon, jobban tenné, ha előtte legalább érdeklődne nálam, a városházán vagy az FCSM-nél – szögezte le a főpolgármester.

A mobilgát ügye a Római-part természetközeliségét féltők, a fakivágásokat és a part egy részének lebetonozását ellenzők tüntetéseit követően októberben vett fordulatot, amikor is a Kúria – megváltoztatva a Fővárosi Választási Bizottság döntését – jóváhagyta azt a népszavazási kérdést, amelyet két ellenzéki párt, az Együtt és a Párbeszéd nyújtott be még a nyáron. Az ellenzéki politikusok az idén áprilisban ismét megerősített döntést akarták hatálytalaníttatni, amely egyértelműen a part menti nyomvonalat jelölte ki az árvízi védekezésre. Ezzel szemben a tiltakozók követelése egyértelműen a Nánási úti jelenlegi védmű megerősítésében, átépítésében látják a megoldást.

Az időközben politikai üggyé vált népszavazási kezdeményezés során egy nap alatt több mint tízezer aláírást gyűjtött össze kilenc baloldali, liberális és zöldpárt. A Fővárosi Közgyűlés Fidesz–KDNP-s többsége néhány nappal az aláírásgyűjtés megkezdése után a rendkívüli ülés összehívását kezdeményezte. Október 18-án pedig hatályon kívül helyezték a csillaghegyi öblözet árvízvédelmi művének parti nyomvonalát kijelölő áprilisi közgyűlési döntést. Azt is kimondták ugyanakkor: az árvízvédelmi létesítmény ne a Nánási út–Királyok útján (ahogy ahhoz egyébként a tiltakozók és az ellenzéki pártok ragaszkodtak), hanem a hullámtérben, kizárólag a Duna partján épüljön. Az azon belüli tényleges nyomvonalról pedig – szakmai vizsgálatok után – később határoznak. Felvetődött ugyanis egy harmadik lehetőség, hogy a Dunától beljebb, a parti ingatlanok kerítéseinek a vonalában is megépülhetne a mobilgát, és akkor megmaradhatna a több mint 3 kilométeres természetes partszakasz.

– Felelőtlen döntést hoztak – fakadt ki akkor kérdésünkre Lányi András író, filozófus és környezetvédő, aki szakemberekkel együtt kidolgozott egy, a fideszes többség által végül leszavazott alternatív javaslatot a Római-part megmentésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.