Erős fideszes lobbi a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése mellett

A több száz milliárdos beruházás gondja a kormányé, a főváros most a 3-as metró jól haladó felújításának is örül.

2018. 01. 29. 13:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak lobbizunk, hogy mire megkezdődne a 2020-s uniós ciklus, addigra építési engedéllyel együtt kész terveket tegyünk le az akkori kormány asztalára – magyarázták meg csütörtökön a XVI. és a XVII. kerület fideszes polgármesterei, miért is tartottak vetítéssel egybekötött sajtótájékoztatót a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötéséről. Kovács Péter és Riz Levente ugyanis egy jövőbeni, összességében 210 milliárd forintot meghaladó beruházást tervezne, amelyről elmondták: ők a jövőn dolgoznak valójában már több mint egy évtizede. Ráadásul költséghatékonyan. A Fővárosi Közgyűlés által biztosított 5 milliárd forintos keretnek a felét sem költötték el a felettébb látványos látványtervekre, amelyekből kiderült: alagút helyett a föld felett vezetnék át a 2-es metró szerelvényeit az Örs vezér terére. Ezzel a becslések szerint tízmilliárdot máris megspórolnának, például az első ütemben a Cinkotáig közlekedő vegyes metró–HÉV-szerelvények vásárlására. – Becslések szerint további 60-70 milliárd forintba kerülnének ezek a járművek, de nem kell tartani: Nyugat-Európában sok városban futnak ilyen vonatok – vázolta lelkesen Riz Levente elképzeléseit, amelyek szerint a nagy beruházás második ütemében egészen Rákoskeresztúrig visznek majd ki a 2-es metró Alstom-szerelvényei. És ez még mind semmi, hiszen a hibrid HÉV-ek pályáját előbb a gödöllői, majd a csömöri ágon újítanák fel, illetve kiépítenének egy, a Hungaroringig tartó szakaszt is. 

A kerületi polgármesterek szerint nem valószínű, hogy olyan előfordulhat, mint a 3-as metrónál, hogy bizonytalanok lennének a források vagy a járműveket csak hitelre lehetne megvásárolni. Szerintük informálisan már most is tudnak Brüsszelben az elképzelésekről, s ha itt lesz az ideje, a kormány és az Európai Bizottság is támogatja majd. A főváros természetesen nem, hiszen a HÉV-eket átvette az állam, így most már az üzemeltető MÁV dolga lesz a beruházás – fűzte hozzá Tarlós István kormánypárti főpolgármester, aki szerint a sok nehézség, a súlyos örökség, a rengeteg el nem végzett munka, amit elődeik itt hagytak, a legfőbb magyarázata annak, hogy miért jár nehézségekkel a 3-as metró felújítása. Ezzel kapcsolatban ugyanakkor elmondta: a jelenleg az északi szakaszon tartó alagút- és állomásfelújítási munkálatok jól haladnak, várhatóan ez év végére elkészülnek, és megkezdődhet a műszaki átadás-átvétel. – A középső és a déli szakasz úgynevezett tárgyalásos közbeszerzési eljárásának hirdetményei február elején jelennek meg, s jó esetben idén júliusban meg is köthetik a szerződéseket – tette hozzá a főpolgármester.

Külön beszélt arról, hogy egy esetleges tavaszi árvízre megkezdték a felkészülést a katasztrófavédelemmel együtt, s még az egyelőre védtelen Római-partot is megvédik a korábban már bevált „agyagmagos” megoldással. Közben a mobil gátról, annak helyéről szóló vitában döntő szavú tudós társaság is folytatja a munkáját, és legkésőbb április elejére megteszi javaslatát a fővárosnak.

Végül Tarlós István a Bálna eladásáról a kormánnyal folytatandó tárgyalások feltételeit is felsorolta. Ezek szerint az állam csak akkor vihetné a ferencvárosi Duna-parti létesítményt, ha fillérre kifizetik a Fővárosi Közgyűlés által korábban meghatározott 11 milliárd forintos vételárat, illetve vállalják az üvegépítmény kulturális-turisztikai hasznosítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.