Csak lobbizunk, hogy mire megkezdődne a 2020-s uniós ciklus, addigra építési engedéllyel együtt kész terveket tegyünk le az akkori kormány asztalára – magyarázták meg csütörtökön a XVI. és a XVII. kerület fideszes polgármesterei, miért is tartottak vetítéssel egybekötött sajtótájékoztatót a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötéséről. Kovács Péter és Riz Levente ugyanis egy jövőbeni, összességében 210 milliárd forintot meghaladó beruházást tervezne, amelyről elmondták: ők a jövőn dolgoznak valójában már több mint egy évtizede. Ráadásul költséghatékonyan. A Fővárosi Közgyűlés által biztosított 5 milliárd forintos keretnek a felét sem költötték el a felettébb látványos látványtervekre, amelyekből kiderült: alagút helyett a föld felett vezetnék át a 2-es metró szerelvényeit az Örs vezér terére. Ezzel a becslések szerint tízmilliárdot máris megspórolnának, például az első ütemben a Cinkotáig közlekedő vegyes metró–HÉV-szerelvények vásárlására. – Becslések szerint további 60-70 milliárd forintba kerülnének ezek a járművek, de nem kell tartani: Nyugat-Európában sok városban futnak ilyen vonatok – vázolta lelkesen Riz Levente elképzeléseit, amelyek szerint a nagy beruházás második ütemében egészen Rákoskeresztúrig visznek majd ki a 2-es metró Alstom-szerelvényei. És ez még mind semmi, hiszen a hibrid HÉV-ek pályáját előbb a gödöllői, majd a csömöri ágon újítanák fel, illetve kiépítenének egy, a Hungaroringig tartó szakaszt is.
A kerületi polgármesterek szerint nem valószínű, hogy olyan előfordulhat, mint a 3-as metrónál, hogy bizonytalanok lennének a források vagy a járműveket csak hitelre lehetne megvásárolni. Szerintük informálisan már most is tudnak Brüsszelben az elképzelésekről, s ha itt lesz az ideje, a kormány és az Európai Bizottság is támogatja majd. A főváros természetesen nem, hiszen a HÉV-eket átvette az állam, így most már az üzemeltető MÁV dolga lesz a beruházás – fűzte hozzá Tarlós István kormánypárti főpolgármester, aki szerint a sok nehézség, a súlyos örökség, a rengeteg el nem végzett munka, amit elődeik itt hagytak, a legfőbb magyarázata annak, hogy miért jár nehézségekkel a 3-as metró felújítása. Ezzel kapcsolatban ugyanakkor elmondta: a jelenleg az északi szakaszon tartó alagút- és állomásfelújítási munkálatok jól haladnak, várhatóan ez év végére elkészülnek, és megkezdődhet a műszaki átadás-átvétel. – A középső és a déli szakasz úgynevezett tárgyalásos közbeszerzési eljárásának hirdetményei február elején jelennek meg, s jó esetben idén júliusban meg is köthetik a szerződéseket – tette hozzá a főpolgármester.
Külön beszélt arról, hogy egy esetleges tavaszi árvízre megkezdték a felkészülést a katasztrófavédelemmel együtt, s még az egyelőre védtelen Római-partot is megvédik a korábban már bevált „agyagmagos” megoldással. Közben a mobil gátról, annak helyéről szóló vitában döntő szavú tudós társaság is folytatja a munkáját, és legkésőbb április elejére megteszi javaslatát a fővárosnak.
Végül Tarlós István a Bálna eladásáról a kormánnyal folytatandó tárgyalások feltételeit is felsorolta. Ezek szerint az állam csak akkor vihetné a ferencvárosi Duna-parti létesítményt, ha fillérre kifizetik a Fővárosi Közgyűlés által korábban meghatározott 11 milliárd forintos vételárat, illetve vállalják az üvegépítmény kulturális-turisztikai hasznosítását.