– Tételezzük fel, hogy megnyerik az áprilisi választásokat, ön pedig külügyminiszter! Mik az első lépései?
– Az egyik legfontosabb feladatunkat abban látom, hogy helyreállítsuk Magyarország renoméját a nemzetközi színtéren. Az elmúlt hét évben az országot ugyanis teljesen lejáratták, a partvonalra szorultunk, legalábbis ami a nyugati viszonyrendszert illeti. A Jobbik 2010-ben a keleti nyitást azért hirdette meg, mert orvosolni szerettük volna azt az egyensúlyvesztést, azt az egyoldalú euroatlanti irányultságot, ami addig a magyar diplomáciát jellemezte. A keleti nyitás politikáját az Orbán-kormány Szijjártó Péter színre lépésével külpolitikájának középpontjába állította, csakhogy teljesen vad és kontraproduktív módon, ráadásul a nyugati kapcsolataink rovására valósították meg. A leendő Jobbik-kormány feladata lesz tehát az egyensúly megteremtése és a nyugati viszonyban végbement károk helyreállítása. Magyarország már jó ügyek érdekében sem tud maga mellé állítani nyugati szövetségeseket. Jó példa erre az ukrán oktatási törvény esete, ahol bár láthattuk, hogy igazunk van, a Nyugat nem támogatott. De ugyanezt el lehet mondani Mihai Tudose román kormányfő kijelentése kapcsán is, vagy az autonómiatörekvésekről általában, amelyek terén Magyarország nem tudja érvényre juttatni érdekeit.
– Úgy érzi, elbillent az egyensúly Oroszország felé?
– Örülök annak, ha egy nagyhatalommal jó kapcsolata van Magyarországnak, ha a mindenkori magyar miniszterelnök kínai vagy orosz vezetőkkel gazdasági, kulturális, politikai kapcsolatokat épít. De minden kapcsolat annyit ér, amennyivel hozzájárul a nemzeti érdekeink érvényesítéséhez. Sajnos a magyar diplomácia keleti nyitásának politikáját a koncepciótlanság és teljes átláthatatlanság jellemzi. A magyar–kínai kapcsolatokat például kizárólag a kínai elképzelések hajtják: Kínának van egy Kelet-Közép-Európa-koncepciója, és pontosan tudja, mit akar és hogy Magyarország ehhez a stratégiához hogyan illeszkedik. Magyarországnak viszont sajnos nemhogy koncepciója nincs, de még a Kína-képe is torz. Ezt világosan elárulja, hogy zsinórban kétszer egymás után alig harmincéveseket küldünk ki nagykövetnek Pekingbe. Aki picit is jártas a keleti világban és ismeri Kínát – ahol a szenioritásnak nagyon komoly hagyománya van –, az másképp válogatja meg a diplomáciai testületet – már ha komolyak a szándékai. Oroszországgal kapcsolatban hasonló a helyzet. A kormány támogatja az érdekeinket sértő oroszellenes gazdasági szankciókat, miközben rendszeres, de tartalmatlan kétoldalú protokolleseményekkel a maradék bizalmat is eljátsszuk nyugati szövetségeseink szemében. Emellett a kétoldalú szerződések, nagyberuházások többsége átláthatatlan és korrupciógyanús, ami hosszabb távon veszélyezteti az orosz kapcsolatokat is.