Nem árulja el a számvevőszék, hogyan számolt

Horváth Bálint, az ÁSZ kommunikációs vezetője szerint a Jobbik olcsón kapta meg a plakátokat. Interjú.

Katona Mariann
2018. 01. 09. 4:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) azt ígérte, végleges jelentésükben megindokolják korábbi megállapításaikat. Ám még most sem tudni, miként jutottak arra, hogy 331 millió forintos tiltott támogatást fogadott el a Jobbik. 
– A számvevőszéki jelentés az ellenőrzött párt által benyújtott észrevételeket vizsgálja, és azt indokolja. A Jobbik nem cáfolta az ÁSZ korábbi megállapításait, észrevételeinek döntő többsége nem is erre vonatkozott, hiszen az ellenőrzés jogalapját kifogásolták, például a módszertant. Két valódi észrevételük volt, azokat az ÁSZ nem fogadta el.

– Viszont még mindig nem tudni, hogyan számolták ki a 331 millió forintot.
– A számvevőszék egyrészt nyilvánosságra hozta a pártok ellenőrzésének módszertanát, ebben benne van, hogy – összhangban a 2014. január 1-jétől hatályos törvénnyel – kiemelt figyelmet fordít a tiltott vagyoni támogatások értékelésére. Ilyennek minősül, ha egy párt a mindenki számára elérhető piaci árnál lényegesen olcsóbban vesz igénybe szolgáltatást, legyen az plakátmegrendelés vagy irodabérlés. Ilyenkor a számvevőszék megvizsgálja az árképzést, értékeléseket, elemzéseket végez, és megállapítja a valós, mindenki számára elérhető árat. Az is nagyon fontos, hogy a törvény szerint amikor a pártok szolgáltatást vesznek igénybe, meg kell határozni annak az értékét, a Jobbik ezt sem végezte el, pedig számtalanszor elmondták, hogy kedvezményes árat kaptak.

– A Jobbik fő kifogása, hogy semmivel sem támasztják alá, miként jött ki önöknek a 331 millió forint.
– Ezt azok az ellenőrzési bizonyítékok támasztják alá, amiket az ÁSZ az ellenőrzése során felhasznált, értékelt. Azokról a dokumentumokról, szerződésekről, számlákról van szó, amelyek az ÁSZ ellenőrzésének a látókörébe kerültek. Ha a Jobbik valóban a piaci árnak megfelelően vett igénybe szolgáltatást, akkor be kellett volna terjesztenie az ezt bizonyító dokumentumokat, de nem tette.

– Hogyan számolta ki az ÁSZ, hogy mi az ön által már említett valós ár?
– A valós ár és a Jobbik által igénybe vett ár különbsége a 331 millió forint. A Jobbik azzal, hogy ezeket a megrendeléseket lényegesen a piaci ár alatt vette igénybe, ekkora összegű tiltott vagyoni támogatást kapott cégektől.

– Annak elkerülése érdekében, hogy úgy tűnjön, az ÁSZ hasraütés-szerűen állapította meg ezt az összeget, elmondják, hogyan számolták ki?
– A számvevőszék leírta az értékelésének a módszertanát.

– Nem érzi úgy, hogy az ÁSZ lényegében politikai szereplővé vált azzal, hogy néhány hónappal a választások előtt a legnagyobb ellenzéki pártot lényegében anyagilag ellehetetlenítette?
– Az ÁSZ semmilyen politikai szempontot nem vesz, és nem is vehet figyelembe a munkája során, nem politikai szervezet, hanem egy független ellenőrző hivatal. Ilyen értelemben nem is léteznek számára ellenzéki-, vagy éppen kormánypártok. A számvevőszék a törvény szerint ütemezetten ellenőrzi a pártokat, és ne feledjük el, a Jobbik a vizsgált 2015-ös és 2016-os évben csaknem egymilliárd forint közpénzt kapott a központi költségvetésből. Ezzel az összeggel pedig gyakorlatilag nem tudtak elszámolni az ÁSZ és az adófizetők felé.

– Ütemezett ellenőrzésről beszél, a Jobbiknál mégis bekerült a vizsgált időszakba a 2017-es esztendő is, a büntetés is ebből az időszakból származik.
– A számvevőszék nyáron hét pártnak kezdte meg az ellenőrzést, ez a 2015-ös és 2016-os évre vonatkozott. Itt jegyezném meg, hogy nem igaz az az állítás, miszerint az ÁSZ csak az ellenzéki pártokat vizsgálja, a Fidesz és a KDNP esetében a 2014-es és 2015-ös évre vonatkozóan már lezajlott az eljárás, nyilvános is a jelentés. A rendszerváltás óta így van egyébként az ütemezés. A számvevőszéki ellenőrzési tervben az is benne van, ha bármilyen szervezet vagy párt esetében kockázatjelzés érkezik, akkor társadalmi érdek is annak a megvizsgálása. A tavalyi év első felét érintően egy hatóság fordult az ÁSZ-hoz azzal, hogy olyan dokumentumok kerültek a birtokába, ami alapján felmerül a tiltott párttámogatás gyanúja. Ennek a kivizsgálása pedig a számvevőszék feladata.

– Miért nem árulják el, melyik hatóságról van szó?
– A számvevőszéket is köti, hogy a bejelentőt hogyan kell kezelni. Nem is az a lényeg, hogy melyik hatóságról van szó, hanem az, hogy tényszerűen bizonyítható a tiltott párttámogatás megtörténte. Nem kérdés senki számára, hogy lényegesen a piaci ár és a mindenki számára elérhető ár alatt vett igénybe a Jobbik szolgáltatásokat, ez pedig tilos.

– A 2017 vége is érdekes volt a Jobbik szempontjából, akkor vették meg az azóta már eladott plakáthelyeket. Várható, hogy azt az időszakot is „soron kívül” ellenőrzik?
– Arról nem tudok nyilatkozni, hogy mi lesz a jövőben, a számvevőszék a törvényi előírás szerint ellenőrzi a politikai pártokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.