Építészeti érdekesség funkció nélkül – jellemezte Tarlós István kormánypárti főpolgármester a ferencvárosi Duna-parton az egykori közraktárak átalakításával létrehozott Bálnát a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén. A fideszes többség felhatalmazásával Tarlós István a kormánnyal tárgyalhat a Demszky-korszak egyik botrányos beruházásának adásvételéről. Ugyanis a tavaly decemberig meghirdetett értékesítési pályázat eredménytelen lett: nem érkezett ajánlat a meghirdetett, legalább 11 milliárd forintos vételáron. Valójában azért vált sürgőssé az ügylet, mert más fejlesztésekhez, elsősorban a 3-as metró megkezdett felújításának folytatásához nem áll rendelkezésre elegendő fedezet. Korábban ugyan a Magyar Nemzeti Bank is szemet vetett a Bálnára, de tavaly Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be, hogy a kormány megvenné a Bálnát a Nemzeti Turisztikai Ügynökség számára. Csakhogy ajánlatot egyik állami szerv sem tett. – Lázár János „csak bemondott valamit”, ami valószínűleg csak egy elképzelés volt – magyarázta a főpolgármester.
Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes a fővárosi képviselőknek azt mondta: a városvezetés fő célja, hogy az eredetileg tervezett kulturális-szórakoztató funkcióval – vagyonvesztés nélkül – jó kezekbe kerüljön a 2013-ban még Budapest szimbólumaként emlegetett épület. Azonban hozzáfűzte, mára az is kiderült, hogy a főváros gazdaságosan képtelen üzemeltetni az ingatlant.
Az ellenzék szerint nem lenne szabad elkótyavetyélni a Bálnát. Tokody Marcell (Jobbik) attól tart, hogy ha az állam a kínált áron át is venné a létesítményt, az – a rossz tapasztalatok alapján – könnyen elveszíthetné közvagyon jellegét. A DK-s Gy. Németh Erzsébet egykori fővárosi szocialista frakcióvezető és Horváth Csaba (MSZP) pedig amellett kardoskodott, hogy az üzemeltetésre írjanak ki pályázatot, a tulajdon maradjon a fővárosé. Ezzel szemben Tarlós István és Bagdy Gábor emlékeztetett: a 2010 előtti városvezetés bízta a beruházást egy offshore cégre, amit ráadásul be sem tudtak fejezni. Leszögezték: elődeik 25 évre adták volna magánkézbe az üzemeltetést, amiért a városnak 33 milliárd forintot kellett volna fizetni. – Amíg mi itt vagyunk, efféle üzemeltetési szerződés nem lesz – hangoztatták Budapest vezetői.