Hamar véget vetne a kormány az ellenzék újabb aláírásgyűjtésének

A főpolgármester és a mozgáskorlátozottak képviselője a parlamentbe megy egyezkedni. Magas szintről jött a meghívó.

2018. 02. 05. 17:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába kezdődött tegnap ellenzéki aláírásgyűjtés a 3-as metró akadálymentesítéséért, a fideszes kormány rövid úton véget vethet a legújabb népszavazási kezdeményezésnek is – tudta meg a Magyar Nemzet. Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (Meosz) elnöke ugyanis érdeklődésünkre elmondta: szerdán találkozik az ügyben Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármesterrel, majd kormányzati meghívásra együtt mennek a parlamentbe tárgyalni a lehetséges megoldásokról. A Meosz elnöke kérdésünkre nem árulta el, hogy kivel egyezkednek majd, csak annyit tett hozzá: „magas szintről érkezett a meghívó”. Kiemelte: Budapest vezetője nem véletlenül beszélt arról hétfő reggel az ATV-ben, hogy nemcsak a liftépítés jelentheti az akadálymentesítést. Szerinte létezik olyan alternatív műszaki megoldás, amelynek használatával önállóan közlekedhetnének a metróállomás és az aluljárók között a mozgáskorlátozottak, a kisgyermekesek, a babakocsival közlekedők és a nehezen mozgó idős emberek egyaránt.

Mindez azért fontos, mert a korábban bármikor felvetődött liftkiváltásokkal rendre az volt a baj, hogy az érintett emberek egy olyan, mozgólépcsőre szerelhető eszközzel juthattak le a mélybe, vagy onnan a felszínre, amelyekhez emberi erőt, segítséget kellett volna hívni. Ez a megoldás pedig egyrészt megalázó helyzetekbe sodorhatta volna a fogyatékos embereket, másrészt alkalmazásuk – főleg csúcsforgalom idején – feltarthatta volna a többi utast. Ezt az érdekképviselet sem fogadná el, hiszen az is előfordulhatna, hogy azok ellen hangolná a segítségre nem szoruló embereket, akiknek viszont nagyon nagy szükségük lenne rá. A BKV ezért a 3-as metró felújításának tervezésekor el is vetette ezt a megoldást. A legbiztonságosabb, egyben legkézenfekvőbb megoldásra, azaz liftek beépítésére mind a húsz állomáson, nincs fedezet. A jelenleg a beruházás a kormány által elfogadott 172 milliárd forintos költségvetése – amelyből 137,5 milliárdra szól az uniós forrásokra is számot tartó támogatási szerződés –, legfeljebb 12 állomás liftesítésével számol. Ezt toldhatja meg plusz egy felvonóval februári ülésén a Fővárosi Közgyűlés, de így is hét metrómegálló teljes körű akadálymentesítésének másfajta módját kell eldönteni. Egy-egy állomás liftekkel való felszerelése nagyjából egymilliárd forint körüli költséggel járna – becslések szerint.

– Már egyeztettünk a BKV szakembereivel, és például a finn főváros, Helsinki egyik metróállomásán alkalmazott felvonó, amelyet már a cseh fővárosban, Prágában is használnak, megfelelne Budapestnek is. A függőlegesen mozgó liftek helyett ez a mozgólépcsőkhöz hasonlóan ferde síkban közlekedne, s a kerekesszékesek ugyanúgy hívógomb megnyomásával használhatnák, mint a liftet. Ez a szállítási mód természetesen a babakocsisoknak vagy az arra rászoruló időseknek is rendelkezésére állna – mondta Kovács Ágnes, aki bízik abban, hogy szerdán délután vagy kora este már eredményekről tud beszámolni

Kilencnek hirdették, de ténylegesen csak hét párt kezdett el hétfőn reggel a Ferenciek terei aluljáróban aláírásokat gyűjteni az akadálymentesítésért, arra a kérdésre, amit a Kúria január 30-án hitelesített:

„Akarja-e Ön, hogy a 2017–2020 között történő budapesti M3-as metróvonal felújításával egyidejűleg valósuljon meg ezen metróvonal valamennyi megállójának teljes értékű akadálymentesítése, az 1997. évi LXXVIII. törvény 2. §-ának 1. pontjában meghatározottak szerint?”

– Tarlós István arrogáns, Budapest többet érdemel, és a fővárosiak ki is kikényszerítik a teljes akadálymentesítést – közölte a kezdeményező Horváth Csaba (MSZP), aki mellett egykori párttársa, a DK-s Gy. Németh Erzsébet, az Együtt politikusa, Pataki Márton, a Párbeszédé, Naszályi Márta, az MLP-s Szabadai Viktor, az LMP-s Csárdi Antal és a Momentum a Pest megyei Dabasból a fővárosba érkezett kerekesszékes politikusa, Galgóczi Péter is felszólalt. Ő kérdésünkre azt mondta: a mozgáskorlátozottak sokasága jár a fővárosba kezelésre, rehabilitációra, és ma már nem lehet luxus az akadálymentesítés.

A főpolgármester azonban felháborodott a szerinte semmin sem változtató népszavazási pártkampányon. – Horváth Csaba kezdeményezése valójában „amorális hecc” – háborgott lapunk megkeresésére a Tarlós István. Leszögezte: „Hónapok óta dolgozunk a teljes körű akadálymentesítésen, és a Fővárosi Közgyűlés formális döntése nélkül is elkötelezett a városvezetés ennek végig viteléért. Hét állomásról van szó, s egy ilyen műszaki berendezés és a beépítésének költsége ötödannyi, mint a lifté, amely az állomások 60 százalékában meglesz.” „Kétmilliárd forintot elkölt az MSZP és jó néhány zéró támogatottságú csatlósa valamire a város pénzéből, ami semmit nem jobbít, semmit nem változtat meg. Álkampány a mozgáskorlátozottakat felhasználva átlátszó választási célra, félrevezetve a járókelőket – közölte végül a főpolgármester a Magyar Nemzettel. Hozzátette: a kezdeményező szocialista politikus főpolgármester-helyettesi megbízatása idején a 2-es metró állomásainak csupán tíz százalékát akadálymentesítették, míg a jelenlegi városvezetés összességében száz százalékot teljesít.

Az aláírásgyűjtőknek egyébként március 6-án délután négy óráig kell leadniuk 138 ezer érvényes aláírást. Akkor elkezdődik a hitelesítési procedúra, és ha megvan az előírt aláírásmennyiség, számítások alapján legkorábban májusban lehetne népszavazás a 3-as metró akadálymentesítéséről.

Csakhogy a Ferenciek terén hétfő reggel vagy túl korán volt, vagy a megjelent ellenzéki pártok nem voltak eléggé vonzók az utazóközönség számára. A politikai standolók, az aktivisták a helyszínen legfeljebb csak egymás íveit írogatták alá. Érdeklődők, tollat ragadók nem özönlöttek a pártpultokhoz, ezért munkatársunk egy másik metrómegállóban, a Népligetnél tartott „terepszemlét”, ahol Volánbusz-végállomás is található. A pártok ezt az aluljárót egyelőre elkerülték. A megszólított járókelők közül főleg az idősebbek válaszoltak. – Nehezen tudok följönni a lépcsőn, mind a két térdem protézises, sokan szeretnénk itt liftet – mondta egy idős hölgy. Egy ugyancsak szépkorú pár férfi tagja megjegyezte: „ezzel a kérdéssel a média foglalkozik, nem mi. Nem tudunk beleadni egy fillért sem ” A fiatalok többnyire siettek, nem válaszoltak, vagy nemmel válaszoltak, hogy támogatják-e az ellenzéki kezdeményezést, de egy lány, aki láthatóan nehéz bőröndöt tolt, azt mondta, hogy „ilyenkor jó lenne a lift”. „A mozgáskorlátozottaknak is kell közlekedni” – vágta közbe egy asszony, míg egy másik így reagált: „Nem lenne rossz, de ha nincs, akkor nincs. Egy középkorú férfi szerint viszont nagyon is kellene az akadálymentesítés, már rég kellett volna, de most, hogy felújítják a metrót, itt az ideje. Végül munkatársunkat egy kismama „fogta munkára”, válasz helyett. Az aluljáróból ketten is kínszenvedésnek tűnt felvinni a csecsemő nélkül is súlyos, régi típusú babakocsit

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.