Hiába kezdődött tegnap ellenzéki aláírásgyűjtés a 3-as metró akadálymentesítéséért, a fideszes kormány rövid úton véget vethet a legújabb népszavazási kezdeményezésnek is – tudta meg a Magyar Nemzet. Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (Meosz) elnöke ugyanis érdeklődésünkre elmondta: szerdán találkozik az ügyben Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármesterrel, majd kormányzati meghívásra együtt mennek a parlamentbe tárgyalni a lehetséges megoldásokról. A Meosz elnöke kérdésünkre nem árulta el, hogy kivel egyezkednek majd, csak annyit tett hozzá: „magas szintről érkezett a meghívó”. Kiemelte: Budapest vezetője nem véletlenül beszélt arról hétfő reggel az ATV-ben, hogy nemcsak a liftépítés jelentheti az akadálymentesítést. Szerinte létezik olyan alternatív műszaki megoldás, amelynek használatával önállóan közlekedhetnének a metróállomás és az aluljárók között a mozgáskorlátozottak, a kisgyermekesek, a babakocsival közlekedők és a nehezen mozgó idős emberek egyaránt.
Mindez azért fontos, mert a korábban bármikor felvetődött liftkiváltásokkal rendre az volt a baj, hogy az érintett emberek egy olyan, mozgólépcsőre szerelhető eszközzel juthattak le a mélybe, vagy onnan a felszínre, amelyekhez emberi erőt, segítséget kellett volna hívni. Ez a megoldás pedig egyrészt megalázó helyzetekbe sodorhatta volna a fogyatékos embereket, másrészt alkalmazásuk – főleg csúcsforgalom idején – feltarthatta volna a többi utast. Ezt az érdekképviselet sem fogadná el, hiszen az is előfordulhatna, hogy azok ellen hangolná a segítségre nem szoruló embereket, akiknek viszont nagyon nagy szükségük lenne rá. A BKV ezért a 3-as metró felújításának tervezésekor el is vetette ezt a megoldást. A legbiztonságosabb, egyben legkézenfekvőbb megoldásra, azaz liftek beépítésére mind a húsz állomáson, nincs fedezet. A jelenleg a beruházás a kormány által elfogadott 172 milliárd forintos költségvetése – amelyből 137,5 milliárdra szól az uniós forrásokra is számot tartó támogatási szerződés –, legfeljebb 12 állomás liftesítésével számol. Ezt toldhatja meg plusz egy felvonóval februári ülésén a Fővárosi Közgyűlés, de így is hét metrómegálló teljes körű akadálymentesítésének másfajta módját kell eldönteni. Egy-egy állomás liftekkel való felszerelése nagyjából egymilliárd forint körüli költséggel járna – becslések szerint.