Kétévente rendezik meg a régió élelmiszeripari és vendéglátóipari szakkiállítását, a Sirha Budapestet, de a Hungexpo területén pénteken záruló, háromnapos esemény nem csak a szuvidgépek szerelmeseinek vagy a bisztrónyitást tervezgetőknek tartogat látnivalókat és meglepetéseket. Egyrészt ez az a rendezvény, ahol folyamatosan lehet enni – egyik sarokban fagylaltot kóstoltatnak, a másikban frissen sült cigánypecsenyét, hogy aztán újra fagylalt, kávé, gulyásleves és frissen préselt zellerlé következzen.
Ezen a rendezvényen zajlott csütörtökön a Bocuse d’Or szakácsverseny hazai döntője is, melyet a balatonszemesi Kistücsök étterem séfje, Pohner Ádám nyert meg, így ő képviseli Magyarországot júniusban Torinóban, a verseny európai válogatóján.
A Sirhán rengeteg szakmai program is helyet kapott, és a Trade magazin berendezte a jövő boltját, amit előzetes regisztrációval, szakmai vezetéssel lehetett megtekinteni. Mi is ezt tettük. A Future store-nak elkeresztelt üzletben egyrészt rengeteg marketingszöveggel és termékbemutatóval szembesül a látogató, de ez elviselhető és érthető – a hajfestéket, prémium-toalettpapírt és gyógynövényes ősgyepen termelt tejet gyártó cégek pénzéből lehetett megmutatni a cseppet sem olcsó jövőt.
A jövő boltjában alig van dolgozó, viszont nagyon sok az elektronika. A bevásárlás már otthon elkezdődik: a kedves vevő letölti a telefonjára a bolt appját, hogy azon belül készítse el a bevásárlólistát, mert így térképet (is) kap az üzlethez arról, hogy mit melyik polcon talál. A helyszínen, belépés előtt csak bedobálja a magával hozott üvegeket, PET-palackokat és üdítős fémdobozokat egy lyukba: az automata szétválogatja, szükség szerint tömöríti őket, és persze felismeri a betétdíjas terméket, és visszaadja az árát. A jövő boltjában az ajtónál elkezdődik a vevő azonosítása, és a figyelem a kilépésig tart. Ezt ugyan a vásárló nem látja, de a szoftver megállapítja a nemét és az életkorát is (!) (mindez a kontrollmonitoron úgy néz ki, hogy a kedves vevők egy számokkal teli glóriával a fejük fölött bóklásznak a boltban), és pontosan mérik, merre jár, melyik polcnál mennyit időzik, hány percet áll a kasszánál. Ez egyrészt arra jó, hogy ha hosszú a sor, újabb pénztárt nyissanak, de az igazi haszna a boltosnak van: nem és életkor alapján elemzik a szokásokat, hogy ki mikor megy vásárolni, így például hasznos időben tudjanak akciózni kismamáknak szóló dolgokat és inkontinenciabetétet. És ez a megoldás cseppet sem a távoli jövő – egy Magyarországon is jelen levő drogériahálózat boltjaiban már javában működik a technológia.