Jártunk a jövő boltjában, és megdöbbentünk

Már az ajtónál elkezdődik a vevő azonosítása, és a figyelem a kilépésig tart.

Lukács Csaba
2018. 02. 09. 11:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétévente rendezik meg a régió élelmiszeripari és vendéglátóipari szakkiállítását, a Sirha Budapestet, de a Hungexpo területén pénteken záruló, háromnapos esemény nem csak a szuvidgépek szerelmeseinek vagy a bisztrónyitást tervezgetőknek tartogat látnivalókat és meglepetéseket. Egyrészt ez az a rendezvény, ahol folyamatosan lehet enni – egyik sarokban fagylaltot kóstoltatnak, a másikban frissen sült cigánypecsenyét, hogy aztán újra fagylalt, kávé, gulyásleves és frissen préselt zellerlé következzen.

Ezen a rendezvényen zajlott csütörtökön a Bocuse d’Or szakácsverseny hazai döntője is, melyet a balatonszemesi Kistücsök étterem séfje, Pohner Ádám nyert meg, így ő képviseli Magyarországot júniusban Torinóban, a verseny európai válogatóján.

A Sirhán rengeteg szakmai program is helyet kapott, és a Trade magazin berendezte a jövő boltját, amit előzetes regisztrációval, szakmai vezetéssel lehetett megtekinteni. Mi is ezt tettük. A Future store-nak elkeresztelt üzletben egyrészt rengeteg marketingszöveggel és termékbemutatóval szembesül a látogató, de ez elviselhető és érthető – a hajfestéket, prémium-toalettpapírt és gyógynövényes ősgyepen termelt tejet gyártó cégek pénzéből lehetett megmutatni a cseppet sem olcsó jövőt. 

 

A jövő boltjában alig van dolgozó, viszont nagyon sok az elektronika. A bevásárlás már otthon elkezdődik: a kedves vevő letölti a telefonjára a bolt appját, hogy azon belül készítse el a bevásárlólistát, mert így térképet (is) kap az üzlethez arról, hogy mit melyik polcon talál. A helyszínen, belépés előtt csak bedobálja a magával hozott üvegeket, PET-palackokat és üdítős fémdobozokat egy lyukba: az automata szétválogatja, szükség szerint tömöríti őket, és persze felismeri a betétdíjas terméket, és visszaadja az árát. A jövő boltjában az ajtónál elkezdődik a vevő azonosítása, és a figyelem a kilépésig tart. Ezt ugyan a vásárló nem látja, de a szoftver megállapítja a nemét és az életkorát is (!) (mindez a kontrollmonitoron úgy néz ki, hogy a kedves vevők egy számokkal teli glóriával a fejük fölött bóklásznak a boltban), és pontosan mérik, merre jár, melyik polcnál mennyit időzik, hány percet áll a kasszánál. Ez egyrészt arra jó, hogy ha hosszú a sor, újabb pénztárt nyissanak, de az igazi haszna a boltosnak van: nem és életkor alapján elemzik a szokásokat, hogy ki mikor megy vásárolni, így például hasznos időben tudjanak akciózni kismamáknak szóló dolgokat és inkontinenciabetétet. És ez a megoldás cseppet sem a távoli jövő – egy Magyarországon is jelen levő drogériahálózat boltjaiban már javában működik a technológia. 

 

Apróság, de a jövő üzleteiben egyébként műanyagból van a bevásárlókocsi, mert az nem zörög idegesítően. Digitálisak a címkék, amelyek egymással is kommunikálnak – elég beírni egy monitoron, mit keresünk, és villogni kezd az árucímke. A fánkot automata ajtós, moduláris szerkezetű pékpolcról vesszük le, a kenyérszeletelőn magunk állíthatjuk a szeletvastagságot, és ha felvágottat teszünk a mérlegre, az nem csak az árát és a tömegét mutatja meg nekünk, hanem a benne lévő allergéneket is. Sőt, ha beírjuk, mire vagyunk érzékenyek, javasol nekünk azokat biztosan nem tartalmazó termékeket. Az okostelefonunk a boltban is nélkülözhetetlen – az árcédulához tartva a kiterjesztett valóságban receptek, hasznos tippek ugranak a szemünk elé. Alap, hogy önkiszolgáló kasszák lesznek, de jó hír a boltokban dolgozóknak, hogy az élő munkaerőt nem fogják teljesen kiküszöbölni – a felmérések szerint a vásárlók nem érzik jól magukat olyan boltokban, ahol nincs ember. Sok helyen persze kasszára sem lesz szükség, az applikációnk segítségével is fizethetünk, miután a telefonunk kamerájának megmutatjuk az összes címkét – ha kifizettük a cehhet, kapunk egy olyan QR-kódot a telefonra, amivel kinyílik a kijárati ajtó.  

A Future store-ban bemutatott, jövőbeli technológiák egy része már élesben működik németországi boltokban, és az Amazon nevű amerikai óriáscég január 22-én megnyitotta Seattle városában az első olyan élelmiszerboltját, ahol egyáltalán nincs pénztár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.