Magasvasút kötheti össze a 2-es metrót és a hévet

A két vonal összekötésének első üteme a fővárosnak majdnem 106,5 milliárdba kerül, ám az elképzelések szerint az EU finanszírozhatja.

2018. 02. 01. 4:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egész Magyarországon nem lesz 2021 januárjára még egy olyan uniós támogatásra joggal számító projekt, mint a 2-es metró és a gödöllői hév összekötése – jelentette ki a Magyar Nemzet kérdésére Dorner Lajos. A fejlesztés csaknem másfél évtizedes ötletadójaként ismert Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke kiemelte: a becslések szerint 279 milliárd forintos beruházás legkorábban megvalósuló első két szakaszának kiépítése a főváros feladata lesz. A két vonal összekötése úgy történne, hogy egy rövid szakaszon magasvasút futna, a szerelvények azonban nagyobbrészt a felszínen, illetve a föld alatt közlekednének. A teljes csömöri, valamint a gödöllői hévvonal rekonstrukciója, illetve a Hungaroringhez vezető szárny megépítése és az úgynevezett hibrid járművek beszerzése, de mindenekelőtt megterveztetése – miután korábban az állam átvette a hévek üzemeltetését – már állami hatáskörbe tartozik. A hibrid járműveknek van alsó és felső áramszedőjük is, és forgalomba állításuk után újabb metrókocsikra sem lesz szükség.

– Nem meglepő, hogy az EU hivatalos lapjában szerdán megjelent Közbeszerzési Tájékoztatóban azt állt, hogy a Főmterv Zrt. készítheti el az engedélyes terveket összesen 334 millió forintért.

Ugyanis ez a társaság nyerte el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 5 milliárd forint keretű teljes tervezési tenderét, még 2016-ban – mondta Dorner Lajos, aki egyben fővárosi főtanácsadó is. Hozzátette: a főváros 2,4 milliárd forint értékben kötött le forrásokat, de csak akkor fizet, ha 2019-re meglesznek a jogerős építési engedélyek.

A Főmterv egyik feladata az volt, amit teljesített is, hogy átdolgozza azt a megvalósíthatósági tanulmányt, amelyet szintén a Főmterv készített a korábbi, Vitézy Dávid vezette BKK megrendelésére 2014-ben. Azt a munkát az Európai Unió finanszírozta 639 millió forinttal. A Fővárosi Közgyűlés 2015-ben végül 1,5 milliárdos keretet hagyott jóvá a tervezésre.

A 2-es metrót a hévvel összekötő „magasvasút” kialakítása a zuglói Pillangó utcai metrómegálló után kezdődne. Az Örs vezér terei megálló után, de még a Keresztúri út előtt ismét a földfelszínen, majd Mátyásföldig alagútban közlekednek a szerelvények, amelyek Cinkotát ismét a felszínen érhetik el. Több jelenlegi XVI. kerületi hévmegálló megszűnne, ezzel csökkentenék az egyébként veszélyes gyalogosátkelők számát is a környéken.

Ez az első ütem a fővárosnak majdnem 106,5 milliárdba kerül, ám az elképzelések szerint az EU finanszírozhatja. Dorner Lajos számára nem tűnik álomnak, amennyiben ugyanis a projektet egy csomagban 2020-ra Brüsszel asztalára teszik, lehet, hogy rá is bólintanak. – Ezt segítheti, hogy 2021-től kettéválik a közép-magyarországi régió, Budapest és Pest megye külön-külön pályázhat Brüsszelnél. A tervek úgy készülnek, hogy a kivitelezés is ütemezhető lesz. Akár uniós forrás nélkül, évenkénti finanszírozással is elkészülhet a beruházás – mondta a VEKE elnöke, aki a civil szervezet 2004-ben készített első tanulmányának fő szerzője volt. Emlékeztetett: a Fővárosi Közgyűlés először 2009-ben – Tarlós István jelenlegi főpolgármester, akkori Fidesz–KDNP-frakcióvezető javaslatára – vette bele hivatalosan is a közlekedésfejlesztési rendszertervbe a 2-es metró és a gödöllői hév összekötését.

A projekt legjelentősebb elemének a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület is egyértelműen a XVII. kerületi szárnyvonal 127 milliárd forint költségűre becsült megépítését tartja. Jelenleg reggelente hetven csuklós autóbusz szállít az Örs vezér terére közel 40 ezer embert, a menetidő csaknem háromnegyed óra. Ha megépülne az új metrószakasz, a kalkulációk szerint az innen érkező 55 ezer autós közül legalább 15 ezren választhatják majd a tömegközlekedést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.