Teljes volt a tanácstalanság a MÁV szobi vonalán kedd reggel

Vác irányából ma is komoly vállalkozás lett a bejutás a fővárosba a reggeli órákban.

B. Kovács Gergely
2018. 02. 06. 7:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma reggel is több ezren szerettek volna eljutni Budapestre a Dunakanyarból, Vácról és környékéről. Ez azonban ezúttal is komoly akadályokba ütközött.

Háromnegyed hét előtt a váci állomás várótermébe lépve rögtön sejthető volt, hogy ma sem szokványos napra ébredtünk. Tanácstalan utazni vágyók telefonáltak, gesztikuláltak, olyan látvány volt, mintha a tőzsdén lennénk. A Kányádi Sándor Éjfél utáni nyelvét idéző balkáni állomáshangulatban csak annyit lehetett megtudni, hogy a már háromnegyed órával korábban esedékes személyvonat „szerelvényhiány” miatt kimaradt, a fél nyolcas zónázó (Váctól Budapestig nem áll meg) pedig személyként közlekedik majd.

E baljós előjelekkel préselődtünk fel a zónázó szerelvényére, ahol már a csillárról is lógtak az emberek. Megjegyezzük, ilyenkor sokkal egyszerűbb lenne egy tehervonatra felrakni mindenkit, mondjuk, a szén vagy farönkök mellé, esetleg beülhetnének az import személyautókba az utazni vágyók. A személlyé lefokozott gyorsvonat szomorúan állt a váci állomáson, de elindulni nem akart. A jó szándékú kalauz – ilyenkor minden rajtuk csattan, pedig ők is mennének haza vagy dolgukra – szeretett volna, de nem tudott tájékoztatással szolgálni. A több száz, talán ezer emberből sokan elkezdték hívni a munkahelyüket, majd hazaszállingózni. Boldog, aki megteheti.

Elbeszélgetek egy MÁV-alkalmazottal, és szóvá teszem, hogy ez érthetetlen, mert késő délelőtt, kora délután általában remekül, hajszál pontosan mennek a vonatok, néha még állniuk is kell az állomáson, ahova egy picivel korábban érnek be. Erre elmondja, hogy a fő problémát a munkaerőhiány okozza, alig van mozdonyvezető, akikre ráadásul súlyos adminisztrációt szakítottak, ezért egy vonat átadása után szinte mellbedobással érnek oda az új szerelvényre, ahol kezdődik elölről az adminisztráció. Eközben erre a vonalra tették rá kétóránként a prágai gyorsvonatokat, ami rendkívüli többletterhet jelent. A terhelt kora reggeli és késő délutáni csúcsot nem bírják. MÁV-osunk összeomlást jósol, amiből ma ízelítőt kaphattunk.

Szalmaszálként kapaszkodtunk bele a 7.50-kor Prágából a Keleti pályaudvarra tartó nemzetközi gyorsba. Igaz, ez nem az a pályaudvar, ahova indultunk volna másfél órával korábban, de a miénk, egyáltalán nem kicsi, és nem is savanyú. Budapest belvárosa, így a misszió fele már teljesülhet. Teljesülhetne, de mire ez a cikk elkészült, még csak Dunakeszinél állunk. Az óra ketyeg, és olyan látványosan nem történik semmi, mint egy westernfilmben csendes pihenő idején.

Maradt időnk elküldeni kérdéseinket a MÁV-nak. Azt firtatjuk, mit takar a „szerelvényhiány” fogalma, nem inkább munkaerőhiányról van-e szó, és van-e pontos felmérésük arról, ilyenkor hányan nem érnek be a munkahelyükre a régióból. Ha a válaszok megérkeznek, olvasóinkat is tájékoztatjuk.

A MÁV válasza szerint nem szerelvényhiány és nem munkaerőhiány okozta a járatkimaradást. Ma reggel, nem sokkal 5 óra után Rákosrendező állomáson egy személyvonat áramszedője letört, a felsővezeték megsérült. A műszaki helyreállításig – várhatóan késő délelőttig – Rákosrendező és Budapest-Nyugati pályaudvar között csak az egyik vágányon közlekednek a vonatok. A veresegyházi vonal S71-es járatai ideiglenesen csak Rákospalota-Újpestig szállítják az utasokat, illetve onnan is indulnak Veresegyházán át Vác felé. Rákospalota-Újpest és Nyugati között a Budapest–Vác–Szob vonalon közlekedő vonatok vehetőek igénybe utazásra. A váci helyi vonatok nem közlekednek, helyettük a szobi vonatok minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Előre láthatóan 20-70 perccel hosszabb menetidővel kell számolniuk a váci és veresegyházi vonalon utazóknak.

A MÁV vonatinfós térképén a vonalon fél kilenc magasságában minden vonat piros vagy narancssárga, több szerelvénynél 60-80 perc a késés.

Végül aztán 8.55-kor sikerült beérnem a Keleti pályaudvarra. 

Frissítés

Helyreállították a felsővezetéket Rákosrendező állomáson, így ismét mindkét vágányon elindulhatott a vonatforgalom Rákosrendező és Nyugati pályaudvar között - közölte a Mávinform 10 óra után.

A közlemény szerint a váci és a veresegyházi vonalon a menetrendszerű közlekedés fokozatosan, várhatóan késő délelőttre áll helyre. A veresegyházi vonal S71-es járatai újra a teljes útvonalukon közlekednek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.