Bár az Elios közpénzes munkáival kapcsolatosan az OLAF hosszú hónapokig nyomozott, majd 2017 januárjában a magyar ügyészségnek is benyújtotta vizsgálati jelentését, a céget a jelek szerint ez különösebben nem zavarta: a 2017-es közvilágítási közbeszerzéseiket is minimum gyanús körülmények között nyerték el – írja az Index.
A portál azt írja, legutóbbi győzelmük szeptemberből egy nettó 1,4 milliárdos megbízás a MÁV-tól összesen 17 állomás LED-világításának kiépítésére. Ebből 11 Kelet-, 6 pedig Nyugat-Magyarországon van, a tender emiatt két részegységből áll.
A történet a szokásos LED-es referenciákkal indult: csak az indulhatott, akinek volt két olyan LED-es munkája az elmúlt 5 évből, amelyek összesen minimum nettó 600, illetve 370 millió forintosak vagy 5600, illetve 1700 LED-es lámpa szereléséről szóltak. A keleti és a nyugati résztenderre külön referencia vonatkozott.
Az Eliosnak így csupán egyetlen vetélytársa akadt, a Dunagép Zrt. A cég alapvetően felsővezetékeket, kábeleket épít ki, közvilágítási referenciájukra a portál annyit talált, hogy villanyoszlopokat cseréltek a fővárosban.
Az Index szerint azt már nem tudjuk meg, hogy ez elég lett volna-e, mivel „egy olyan mesterien összecsapott ajánlatot adtak be, mintha véletlen sem akartak volna nyerni”. Mint ugyanis az „Összegezés az ajánlatok elbírálásáról” című dokumentumból kiderül, ajánlatukból a legalapvetőbb dolgok is hiányoztak: a cég a beadványában egymásnak is ellentmondó állításokat tett, nem írt le kötelezően megadandó adatokat, és nem utalta el az ajánlat érvényességéhez szükséges úgynevezett ajánlati biztosítékot.
Lapunk már korábban megírta, hogy a fideszes vezetésű Mátészalka lehetett az utolsó város, ahol az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) vizsgálatában kulcsszerepet játszó, korábban Tiborcz Istvánhoz, a miniszterelnök vejéhez köthető két cég „sikeresen” bonyolított le közvilágításilámpa-cserét. Bár ezt a fejlesztést is jellemezte, hogy a pályázat előkészítői és későbbi kivitelezői között átfedés van, az OLAF a tendert nem vizsgálhatta, mert uniós forrásokat nem vontak be az üzletbe. Mátészalka ugyanis hatalmas banki hitelből finanszírozta a beruházást, a város tehát hosszú távra eladósította magát.