Jövő nyárra az egész országban működhet az egységes elektronikus jegyrendszer a helyközi közösségi közlekedésben – olvasható az Innovációs és Technológiai Minisztérium tegnapi közleményében. A tárca tájékoztatása szerint megkezdődött a Helyközi Közösségi Közlekedési Információs Rendszer kivitelezése, a próbaüzem első üteme már októberben megkezdődhet egy regionális közlekedési központban.
Az egységes elektronikus jegyrendszer projektjét a Közlekedéstudományi Intézet és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. konzorciuma 17,8 milliárd forintból, uniós társfinanszírozással valósítja meg. A minisztérium szerint a fejlesztéssel egy nemzetközi szinten is egyedülálló, integrált, komplex rendszer jön létre Magyarországon, amelynek része a valós idejű, interneten és mobiltelefonon is elérhető utastájékoztatás.
Mint írták: a helyközi szolgáltatók meglévő rendszereinek és eszközeinek beépítésével létrejön a közösségi közlekedésben egységesen használható elektronikus jegy.

Fotó: Kurucz Árpád
A műszaki feltételek megléte esetén az országos rendszerhez a helyi szolgáltatók is csatlakozhatnak, ezzel háztól házig megvalósul az úgynevezett „egyjegyes” utazás. Forgalmi zavar és rendkívüli esemény esetén a szolgáltatók felett álló országos forgalomirányító gondoskodik az utasok biztonságos és minél kényelmesebb továbbszállításáról. Az utazási kedvezmények jogszerű igénybevételének igazolására is alkalmasak lesznek a már használatban lévő elektronikus kártyák, mint például az e-személyi – közölte a tárca.
A fejlesztés a főváros számára is kiemelt jelentőséggel bír, mivel jelentősen elhúzódott a hasonló budapesti rendszer elindítása, ami miatt a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. szerződést bontott a kivitelezővel. A fővárosi projekt hét fázisából négy megvalósult, s azok az eszközök és szoftverek, amelyeket kifizettek, a későbbiekben felhasználhatók.
Tarlós István a lapunknak adott múlt heti interjúban úgy fogalmazott: most már biztos, a fővárosi tömegközlekedés is rá tud majd kapcsolódni az integrált jegyrendszerre. A főpolgármester ismertetése szerint 2020 végéig a MÁV-val, a Volánnal közös, időalapú jegyrendszert alakítanak ki, ami a budapestieknek és a vidéken élőknek egyaránt előnyös.