Ha betartják a szigort, azzal a kormány vállal ugyan egy zökkenőkkel tarkított évet, de hosszú távon nagyon hasznos az intézkedés – mondta lapunknak Józsa János, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) rektora annak kapcsán, hogy 2020-tól egyetlen alap- és osztatlan szakra sem lehet bekerülni középfokú komplex nyelvvizsga nélkül. A javaslat élénk szakmai vitát generált, mert várhatóan sokakat kiszorít a felsőoktatásból.
A szigorítás ötlete nem új, már a 2014-es felsőoktatási stratégiában megfogalmazódott. A Magyar Rektori Konferencia (MRK) elnöke úgy véli, korrekt lépés volt a kormány részéről, hogy a feltétel teljesítésére hatéves határidőt szabott. – Hiszem azt, hogy még a legtalpraesettebb diákoknak is szükségük van némi „gyengéd erőszakra”, határidőre. Nem tudom, hogy aki most eszmélt, össze tudja-e kapni magát a következő tanévig, de az biztos, hogy hat év a kevesebb akaraterővel rendelkező diákok számára is elég – fogalmazott Józsa János, aki szerint hatástanulmányt kellene készíteni a bevezetés előtt, hogy lássuk, hogyan hat a szigorítás.
A rektor kiemelte: tudatosítani kell a diákokban, hogy a nyelvvizsgát nem a felvételi miatt kell megszerezniük, hanem azért, mert középfokú nyelvtudás birtokában teljesen más szintről kezdhetik meg egyetemi tanulmányaikat. – Könnyedén tudják olvasni a nemzetközi szakirodalmat, széles látókörrel érkeznek a felsőoktatásba, tudásuk nem szorul a határokon belülre, alkalmassá válnak arra, hogy például csereprogramokban, külföldi tanulmányokon vegyenek részt.
Az angol a mai világban már szinte kötelező, a szaknyelvi kommunikáció gyakorlatilag teljes mértékben angolul zajlik. Ha úgy tetszik, egy egész nemzet jár jól, ha a nyelvtanulás érdemi fázisát a tanulók már az általános és középiskolákban „letudják” – állapította meg.
A középiskolai nyelvoktatással kapcsolatban rámutatott: bármilyen elterjedtek is a magánórák, fontos, hogy az oktatás gerincét az iskola vállalja, s ne váljon tömegjelenséggé az, hogy a vizsgára különórákon készülnek fel a tanulók.