Ha a szabályokat betartották volna, nem következhetett volna be a szerda esti hajóütközés – mondta lapunk kérdésére egy komoly szakmai múlttal bíró közlekedési szakember. Mint rámutatott, a Viking River Cruises szállodahajója 135 méter hosszú, 29 méter széles, míg a Hableány 27 méter hosszú és 4,8 méter széles.
Mivel mindkét hajó 20 méternél hosszabb, illetve 12 főnél több személyt szállíthat, a hajózási szabályzat szerint műholdas helyzetmeghatározóval, hajóazonosító radarral és hajórádióval kellett ellátni ezeket.

E fedélzeti berendezések lehetővé teszik, hogy elektronikus eszközökkel azonosítani tudják a környezetükben tartózkodó járműveket, és így akár szélsőségesen rossz látási viszonyok közt is részt vehessenek a közlekedésben. Korlátozást számukra legfeljebb az alacsony vízállás jelenthetett volna, ami jelen helyzetben nem áll fenn.
Kérdésünkre szakértőnk elmondta, a folyókon nem használnak olyan viharjelzést, mint amilyen a nagy tavakon működik, és ami egyértelmű tiltást jelenthet a hajók számára, hanem a mindenkori hajóvezető felelőssége, hogy eldöntse, alkalmas-e a helyzet a vízre szállásra. A budapesti folyószakaszon az idegenforgalmi célú utazások miatt jóval nagyobb a forgalom, mint az egyéb vizeken, ennek kezelésére tavaly újraírták a hatósági szabályozást. Emellett napi hirdetményeket is közzétesznek a hajózók számára.
A lapunkat tájékoztató szakértő szerint bár csúcsidőben akár 60-70, sőt akár több jármű is tartózkodik a vízen, a szabályok betartásával, a járművezetők felelősségteljes magatartásával elkerülhetők a balesetek.
Mindezzel összecseng, amit Solymos András hajómérnök tegnap az M1-en mondott: szerinte nem szigorítani, hanem betartani kell a hajózási szabályokat. A hajómérnök arról is beszélt, hogy normális körülmények között nem indokolt a mentőmellény folyamatos viselése a hajókon, elég, hogy a mentőmellények ott vannak az előírásoknak megfelelően.

Horváth Imre, a Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára szerint egyértelműen emberi hiba állhatott a baleset hátterében. Mivel szerda este nem voltak annyira rosszak a látási viszonyok, akár szemmel is követni lehetett volna a másik hajó mozgását. Egy akkora vízi jármű, mint a szállodahajó, 12-15 kilométer per órával tud haladni és mintegy 1000 tonnát nyom – tette hozzá.