– Az uniós versenyjog azt tiltja meg a tagállamoknak, hogy az államháztartás terhére kedvezményekben részesítsenek egyes vállalkozásokat, feltéve, hogy ez kihathat az uniós belső piaci versenyre. Az ilyen támogatási tervekről főszabályként előzetesen egyezteteni kell az Európai Bizottsággal – mondta lapunknak Tóth Tihamér egyetemi tanár, versenyjogász, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem professzora azzal kapcsolatban, hogy az Európai Bizottság kifogásokat emelt a babaváró támogatással kapcsolatban.
Az Európai Bizottság szakértői azt szorgalmazzák, hogy a babaváró támogatás esetében a kamattámogatás és az állami kezességvállalás mértéke se haladja meg a 80 százalékot. Erről az a szakértő véleménye, hogy a 80 százalékos szabály egyike azoknak a kritériumoknak, amelyek teljesülése esetén az állami garancia nem fog tiltott támogatásnak minősülni. Ennek az elvnek a logikája, ösztönző ereje piaci jellegű, ami vállalkozásoknak adott banki hitelek állami garantálása esetén érthető, és mivel ez a korlátozás nem jogszabály, hanem a bizottság politikája, attól akár el is lehet térni.
Tóth Tihamér szerint a nézeteltérés miatt a kedvezményhez jutó magyar családokat nem fenyegetheti veszély, mert ha az Európai Bizottság szerint a közreműködő bankok tiltott állami támogatáshoz jutnak, miközben a program életbe lép, úgy végső soron ők kell visszafizessék a jogtalan előnyt, de problémát jelenthet, ha a vita ahhoz vezet, hogy egyes hitelintézetek elbizonytalanodnak a támogatás folyósításában vállalandó szerepükkel kapcsolatban. Az pedig már üzleti kérdés, hogy egy ilyen jellegű kockázatot elvállal-e egy bank vagy sem.
Az esetleges jogi következményeket firtató kérdésünkre a Pázmány Péter Katolikus Egyetem professzora azt mondta, ha nem születik megegyezés, és a felek beleállnak a jogvitába, az sok évig el fog húzódni. Lehet, hogy csak négy vagy öt év múlva derül ki, kinek volt igaza.