Élő sejteket is tartalmazó energiaforrást készítettek és idegeket is preparáltak a versenyzők a 30. Nemzetközi Biológiai Diákolimpián, ahol elképesztő sikert aratva mind a négy magyar résztvevő aranyérmet nyert, összesítettben pedig több mint hetven ország közül a második helyet szerezte meg a magyar csapat. Erős-Honti Zsolt, a fiúk büszke felkészítő tanára elmondta lapunknak: 120 magyar középiskolás közül választották ki azt a négy főt, akik hónapokig tartó felkészülés után képviselhették hazánkat a világ legrangosabb biológiai megmérettetésén.
Csókás Adrienn
2019. 07. 24. 5:55
Összesítettben hetvenhárom ország közül ezüstérmet nyertek a fiúk, akik azért egyéniben mind szereztek egy-egy aranyat is Fotó: IBO/Schmidt Andrea
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Mind a négy magyar résztvevő aranyéremmel térhetett haza a múlt héten Szegeden megrendezett 30. Nemzetközi Biológiai Diákolimpiáról (IBO – International Biology Olympiad). A négy fiatal zseni három hazai iskolát képviselt: Buzafalvi Dénes és Vizkeleti Péter az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolába jártak, Kozma Csaba a Bonyhádi Evangélikus Gimnáziumban, míg Hunyadi Marcell Dávid a Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumban érettségizett idén. A fiúk lenyűgöző teljesítményének köszönhetően hazánk összesítettben a második helyen végzett a versenyben részt vevő 73 ország között.
– Nem előzmény nélküli a mostani siker, az idén már tizedik alkalommal vettünk részt a nemzetközi diákolimpián, ez idő alatt öt aranyat, húsz ezüst- és tizenegy bronzérmet szereztek a diákjaink – mondta lapunknak Erős-Honti Zsolt, a magyar csapat vezetője. A Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium szaktanára és egyben igazgatóhelyettese kiemelte, a felkészülés már hónapokkal ezelőtt elkezdődött, egy többfordulós országos válogatóversennyel.
– Az országos válogatóra összesen mintegy 120 tanuló jelentkezett, közülük választottuk ki a döntőbe jutott csapat tagjait. A fiúknak rengeteg olyan témakört kellett feldolgozniuk, ami hagyományos iskolai keretek között nem jelenik meg a biológiaórákon, sőt még talán a szakkörökön, tagozatokon sem. A felkészülés során metszeteket készítettünk, boncoltunk, molekuláris genetikai vizsgálatokat, fehérjevizsgálatokat végeztünk, de az ELTE Biológiai Intézetében is gyakoroltak a fiúk, és sok segítséget kaptak korábbi diákolimpikonoktól is. Elsőre talán nem tűnik olyan bonyolultnak, ha azt mondom, hogy csirkenyakat és -szárnyat boncoltak a diákok, de ha hozzáteszem, hogy a feladat során izmokat és idegeket kellett preparálniuk, akkor láthatjuk, hogy igen komoly dologról van szó. A döntőben a versenyzők úgynevezett galváncellát is készítettek, ezek olyan energiatermelő cellák, amelyek élő sejteket is tartalmaznak. Az idén egyébként nagy hangsúlyt kapott a bioinformatika területe, volt olyan feladat, amiben számítógépes szoftverekkel kellett elemezni az idegsejtek aktivitási mintáit – sorolta a versenyfeladatokat Erős-Honti Zsolt, hozzátéve: a nemzetközi döntőben összesen 285 zseniális tudású fiatal között bizonyítottak a magyar fiúk.
Összesítettben hetvenhárom ország közül ezüstérmet nyertek a fiúk, akik azért egyéniben mind szereztek egy-egy aranyat is Fotó: IBO/Schmidt Andrea
A szaktanár a természettudományos oktatás általános színvonalát firtató kérdésünkre azt mondta: jó irány, hogy az interdiszciplináris gondolkodásmód egyre inkább megjelenik a területen, ő maga a különböző tantárgyak nagyobb fokú kooperációjában látja a jövőt. Ez persze nem feltétlenül kell, hogy összevont természettudományos tantárgyat jelentsen. Üdvözölte továbbá, hogy a lexikális tudás átadása mellett egyre inkább előtérbe kerül a tudományos képességek erősítése is.
– Biológusi pályára készülök, és mindenképp itthon szeretném kamatoztatni a tudásomat – jelentette ki lapunknak az egyik ifjú csapattag, Kozma Csaba. A szerényen nyilatkozó, biológia–kémia tagozatos bonyhádi gimnazista a Szegedi Tudományegyetemre felvételizett, és azt mondja, felnőttként kutatói munkát szeretne majd végezni. Hozzátette: a csapatból hárman idén érettségiztek, egyikük meg sem áll a Cambridge-i Egyetemig, a legfiatalabb tag, Buzafalvi Dénes pedig még csak tizenegyedikes, ő jövőre is elindulhat a diákolimpián.
– Rengeteget készültünk a döntőre, hiszen csupa olyan tudnivalóra volt szükségük, ami a sima tanórákon szóba sem került. A feladatok nagy részéhez ráadásul komoly problémamegoldó képesség kellett, lehetetlen lett volna mondjuk magolással felkészülni. A legizgalmasabb feladatok között talán azt említeném, amikor DNS-szekvenciákat kellett meghatároznunk és idegsejtek működési mintáit tanulmányoznunk – tette hozzá a tudóspalánta, olyan természetességgel emlegetve a különböző neurontípusokat, mintha csak az időjárásról beszélne.
A Nemzetközi Biológiai Diákolimpián az idei évben újításként jelent meg a gyakorlati feladatok között a neurobiológia, az alternatív biológiai alapú energiaforrások témaköre, illetve a bioinformatika. Az első fordulóban két, egyenként háromórás tesztet írtak a résztvevők, a gyakorlati feladatokat pedig egy másik napon kellett megoldaniuk, ekkor több mint tíz órán keresztül dolgoztak egyhuzamban. A kérdéseket mindenki anyanyelvén kapta meg, a fordítás az angol szöveg alapján a versenynapokat megelőző éjszaka történt. A megmérettetésen minden ország négyfős csapatokat indított, a versenyzők kizárólag húsz év alatti középiskolások lehettek. A csapatok tagjai önállóan versenyeztek, azaz egyéni eredmények születtek. Az abszolút első helyet egy kínai diák szerezte meg. A következő versenyt Japán rendezi Nagaszakiban, 2020. július 3. és 11. között.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.