– Itt ilyen egy nap – mondja Ugrik Csaba dandártábornok, miután kedden már másodszorra berregett fel a sziréna és hangzott el a riasztást elrendelő angol nyelvű figyelmeztetés a litvániai, siauliai légibázison. Ilyenkor egy percen belül egy kisbusz fékez a készenléti géppároknak helyet adó zöld hangároknál, a magyar pilóták sisakban, teljes hajózófelszerelésben futnak a már előkészített, felfegyverzett, feltankolt JAS 39 Gripen vadászgépeikhez. Járó segédhajtóművel, zárt kabintetővel várakoznak a pilóták a felszállási parancsra. Az MH Balti Fegyveres Légvédelmi Készenléti Alegység (MH BAP FLKA) parancsnoka az éles helyzetet ismertetve elmondta, akár tíz percig is várakoznak a sivító hajtűművel, amíg a riasztást vagy visszaigazolják, vagy lefújják. Kedden délután az előbbi történt, elrendelték a két magyar felségjelzésű Gripen bevetését, amelyek a hangárokból egyenesen a kifutóra gördültek, majd néhány másodperces különbséggel, óriási hangrobaj kíséretében, nekiiramodtak, hogy pár száz méter nekifutás után már a levegőben tartsanak a Balti-tenger felett kijelölt céljaik felé.
Ugrik Csaba az aktuális helyzetet ismertetve elmondta: a riasztást – ahogy a délelőttit is – azért rendelték el, mert a légtérbe belépő gépek nem adtak le előzetesen repülési tervet, a rádiókapcsolatot sem vették fel a légiforgalmi irányítással, nem használták válaszjeladóikat. Mint kiderült, két orosz Szu–27-es vadászgép és egy Tu–134-es személyszállító gép alkotta kötelék mulasztotta el a szabályszerű bejelentkezést a nemzetközi vizek felett. A litvániai bázison uralkodó folyamatos készültséget mutatja az is, hogy az éles vagy gyakorlórepülésekről visszatérő magyar Gripenek, valamint a szintén a bázison tartózkodó spanyol F–18-asok azonnal a hangáraikba gurulnak, ahol újra feltöltik őket üzemanyaggal, továbbá ellenőrzik a fegyverzetüket és a fedélzeti rendszereiket, hogy ha kell, akkor azonnal újabb bevetésre indulhassanak.

A litvániai siauliai – egykori szovjet – repülőbázison szolgálatot teljesítő MH BAP FLKA a 2004-ben indult NATO Baltic Air Policing ötvenedik váltásaként május óta lát el légtérrendészeti feladatokat. A Magyar Honvédség légiereje mintegy százfőnyi személyzettel – spanyol és brit szövetséges egységekkel együtt – a befogadó helyi, nemzeti támogató erők segítségével szeptemberig biztosítja a nagy teljesítményű harci repülőgépekkel nem rendelkező három NATO-tagállam: Észtország, Litvánia és Lettország légterét.