A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia sajtószolgálata csütörtöki közleményében Nagyboldogasszony napjával kapcsolatban azt írta: az ősegyházig visszanyúló hagyomány szerint Jézus Krisztus „röviddel halála után föltámasztotta és magához emelte a mennyei dicsőségbe” édesanyja, Mária holttestét. Jeruzsálemben az V. században már megemlékeztek az ünnepről, amelyet Dormitio sanctae Mariae-nek, azaz „a Szentséges Szűz elszenderülésének” neveztek. A VI. században egész Keleten elterjedt az ünnep. Róma a VII. században vette át, és a VIII. századtól kezdve Assumptio beatae Mariae-nek, azaz a Boldogságos Szűz mennybevételének nevezték. XII. Pius pápa 1950. november 1-jén hirdette ki hittételként, hogy a „Boldogságos Szűz Mária földi életpályája befejezése után testével és lelkével együtt felvétetett a mennyei dicsőségbe” – írták. Hozzátették: az ünnepet Szent István király olyan fontosnak tartotta, hogy ezen a napon ajánlotta Magyarországot a Szűzanya oltalmába. Ezért nevezik Szűz Máriát Magyarország égi pártfogójának, vagyis Patrona Hungariae-nek. Szent István 1038-ban éppen Nagyboldogasszony napján hunyt el.
– Szűz Mária a hívő ember prototípusa, az eszményi hívő, aki csendes kísérőként van jelen az egyház életében – mondta tegnap Gájer László, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának tanszékvezető tanára az M1-en. Kiemelte: Mária volt a legközelebb Jézushoz, egyrészt fizikailag, hiszen vele élt, másrészt a hitében, mert „maradéktalanul meg tudta azt valósítani”. Az egyház hite szerint a Megváltó Mária beleegyezésével érkezett a világra, és ezért „Isten különösképpen megáldotta és megóvta őt a személyes és az áteredő bűntől is”. Bűntelenségének következménye, hogy élete végén felvétetett a mennybe; erről szól a mai ünnep – magyarázta a tanár, aki Nagyboldogasszony napjának bibliai hátteréről elmondta: a katolikus templomokban ezen a napon azt a részt olvassák fel az evangéliumból, amikor Mária meglátogatja rokonát, Erzsébetet, és ő úgy köszönti, „Üdvöz légy, kegyelemmel teljes.” Ebben a köszöntésben benne van, hogy Mária életét teljesen kitölti Isten kegyelme, ott nem marad hely emberi rossznak, emberi kicsinyességnek.