Természetvédelemre nevelik a diákokat

A Nemzeti alaptanterv által közvetített értékek és ismeretek szerves részét képezi, hogy a felnövekvő nemzedéknek meg kell tanulnia, hogy az erőforrásokat tudatosan és felelősségteljesen használja.

Magyar Nemzet
2019. 08. 14. 9:45
Gyerekek textilhulladékból készítenek fonatot Fotó: Krizsán Csaba Forrás: MTI/Krizsán Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oláh Lajos, a Demokratikus Koalíció (DK) képviselője írásbeli kérdéseket intézett az emberi erőforrások miniszteréhez arról, hogy a kormány szándékozik-e a környezetvédelmet és a klímaváltozás témakörét sokkal erőteljesebben beépíteni a Nemzeti alaptantervbe (NAT), és hogy 2018-ban milyen környezeti nevelési programokat szervezett a kabinet. Kásler Miklós nevében Rétvári Bence államtitkár küldött választ a DK képviselőjének, amelyet tegnap az Országgyűlés honlapján is közzétettek. – Magyarország kormánya nemcsak elméletben elkötelezett a fenntartható fejlődés iránt, ezért számos konkrét lépéssel segíti, hogy a környezettudatosság és a felelősségvállalás a köznevelés gyakorlatának részévé váljon – olvasható a hivatalos válaszban.

– A Nemzeti alaptanterv által közvetített értékek és ismeretek szerves részét képezi, hogy a felnövekvő nemzedéknek meg kell tanulnia, hogy az erőforrásokat tudatosan, takarékosan és felelősségteljesen használja – áll a tárca válaszában. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) munkatársai arra is felhívták a figyelmet, hogy a jelenleg készülő NAT is előtérbe állítja a fenntartható jövő iránti elkötelezettség kialakításának feladatát, ezért 2018-ban a pedagógusminősítés kompetenciaterületei is kiegészültek a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai tevékenységeivel.

Gyerekek textilhulladékból készítenek fonatot
Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Emellett az Emmi által fenntartott Ökoiskola Hálózat és – az Agrárminisztérium által működtetett – Zöld Óvoda Hálózat intézményeiben rendszerszerűen, mindennapi gyakorlatként foglalkoznak a fenntarthatóságra neveléssel. Az ökoiskolák segítik a többi köznevelési intézmény munkáját is, mivel gyakorlatuk mintaként szolgál azok számára a kötelező iskolai környezeti nevelési program kidolgozásához – sorolják tovább a minisztérium válaszában.

Szintén a környezetvédelemre irányítja a diákok figyelmét az Emmi koordinálásában megvalósuló Fenntarthatósági témahét, amelyhez az iskolák egyre nagyobb számban csatlakoznak tanévről tanévre. A 2017/2018-as tanévben több mint 1500 iskola mintegy 320 ezer tanulója vett részt a témahéten, az ahhoz kapcsolódó tanárképzésbe pedig 430 pedagógust vontak be. Az Emmi támogatásával 2016 óta évente megszervezik a Világ legnagyobb tanórája című egyhetes eseményt is, amelyhez 2018-ban több mint ötszáz iskolából 3540 osztály csatlakozott.

A minisztérium válaszában azt is hangsúlyozzák, a környezetvédelem fontossága az Erzsébet-táborok programjaiban is megjelenik. A teljes zánkai táborban szelektíven gyűjtik a hulladékot, és a gyerekeket a programokon keresztül is ösztönzik az Erzsébet Alapítvány munkatársai a természet megóvására. A nyári szünidőben a közel hatvanezer táborozót megszólító napközik táboroztatási programja is komoly hangsúlyt helyez a környezetvédelemre.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.