A bíboros a magyarországi kereszténység elmúlt harminc évéről szóló előadásában felidézte: a rendszerváltás után az egyházon belül volt, aki azt szerette volna folytatni, amit a korábbi években elkezdett, de „immár félelem és titkolózás nélkül”.
Mások még emlékeztek az 1948 előtti állapotokra, és azt gondolták, hogy vissza kell állítani az akkori helyzetet.
Ismét mások érzékelték, hogy „világméretű folyamatok erőterében élünk”, és ez „jelentős mértékben meghatározza, hogy mit akarjunk, mit akarhatunk” – fogalmazott Erdő Péter.
A bíboros szólt arról: a nyolcvanas évek „kissé visszafojtott, elég formális közbeszéde után” félelemmel tapasztalták, hogy megjelentek a „szenvedélyes, gyűlöletkeltő megnyilatkozások is, nem egyszer a vallás, a kereszténység vagy a katolicizmus ellen”. Volt, akit váratlanul ért, hogy annyi évtized megalázottsága és elnyomása után „már megint mi vagyunk a bűnösök” – tette hozzá.
A magyar egyházban '89 után II. János Pál pápa útmutatásai nyomán megújultak az egyházmegyék határai, praktikusabb szervezeti formák jöttek létre.
Újjászületett a szerzetesség és sok egyházi intézmény indulhatott el, főként a régi, visszaadott épületekben, „néha bizony váratlan ellenkezések és konfliktusok között” – mondta a bíboros.
A KÉSZ alapításáról szólva Erdő Péter felidézte: amikor Csanád Béla felvetette, hogy „szövetséget kellene alapítani a keresztények társadalmi aktivitásának megszervezésére”, többekben, így benne is felmerült a kérdés, hogy megtehetik-e ezt.
Az egyik aggály az volt 1989 első felében, hogy az állam eltűri-e az ilyen szerveződéseket. A másik, hogy ha lehetséges ilyen szervezetet alapítani, akkor annak milyen „bennfentes emberek lehetnek” a kezdeményezői.
Ezért végül civil kezdeményezésként és nem egyházi szervezet keretében alakult meg a KÉSZ.
A szervezet azóta országszerte elterjedt, és az elmúlt harminc évben „impozáns”, „a hit és a társadalom számára rendkívül hasznos programok sorát szervezte meg – tette hozzá Erdő Péter.

Fabiny Tamás, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök püspöke arról beszélt: a rendszerváltás idején az egyházi változások nem voltak szinkronban a politikai változásokkal.