„A nyugati társadalmak elfogadták az Isten nélküli szekularizált életet, sőt azt más népek számára is kötelezően követendőnek tartják” – írta Semjén Zsolt a Vatikáni Joseph Ratzinger–XVI. Benedek Alapítvány és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem konferenciáját köszöntő levelében. A közép-európai országok társadalmi, gazdasági és spirituális helyzete az egyház társadalmi tanítása tükrében címet viselő rendezvényen a miniszterelnök-helyettes idézte XVI. Benedek pápát, aki szerint a férfi és a nő egyenjogúsága a történelem során csak azokban a társadalmakban valósult meg, ahol a kereszténység elterjedt. A pápa ezért is óvott attól, hogy nem keresztény néptömegek bejöhessenek a keresztény gyökerű Európába.
A Ferenc pápa és XVI. Benedek emeritus pápa üdvözletét átadó Federico Lombardi, a Ratzinger-alapítvány elnöke Szent II. János Pál pápa kijelentésére emlékeztetett, aki szerint a szabadságát visszanyerő Európának „két tüdőként” kell tovább lélegeznie. A három pápa útmutatása alapján fontos, hogy Kelet és Nyugat újra felfedezze keresztény gyökereit. Veres András, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke köszöntőjében arról beszélt, hogy a mai posztmodern korban sokan a teljes reményvesztettségig és önfeladásig jutottak. Szerinte a francia forradalom idején következett be tragikus törés, amely után az ateizmus előtérbe kerülhetett, ma pedig – ahogy XVI. Benedek mondta – a relativizmus diktatúrája van kialakulóban.
Az 1989-es békés átmenetnek ára volt, az első demokratikus kormányok olyan megállapodások alapján jöttek létre, amelyeket kommunista vezetők kötöttek egymással és másokkal – emelte ki beszédében Erdő Péter bíboros, esztergom–budapesti érsek (képünkön). A bíboros szerint a békés rendszerváltozás tette lehetővé, hogy a kommunista korszak két ismert képviselője még választást is nyert 1994-ben és 2002-ben. Más ára is volt mindennek, mégpedig a nemzeti vagyon kiárusítása, ami gyárak és mezőgazdasági üzemek bezárásához, magas munkanélküliséghez vezetett. Erdő Péter azt mondta: mivel a társadalom azzal szembesült, hogy sokak munkája fölösleges, ezért terjedhetett el az a nézet, hogy a gazdagság nem a becsületes munkából, hanem spekulációból származik.