Miközben a pedagógusok egy része profi előadóművészeket megszégyenítő kiállásával pillanatok alatt leveszi a lábukról a diákokat, mindannyian ismerünk olyanokat is, akik verhetetlen tárgyi tudásuk ellenére valahogy mégsem értenek igazán a gyerekek nyelvén, és nehezen érik el, hogy a tanulók figyelme ne kalandozzon el az órán.
A fiatalok egyre feljebb és feljebb tolódó ingerküszöbével bizony nem könnyű lépést tartani, már rég nem elég, hogy a tanár kiáll a tábla elé elmondani a mondókáját. Ám szerencsére egyre több a nyitott gondolkodású, kreatív pedagógus, aki fontosnak tartja a játékosságot az órán, és szeretné bővíteni az eszköztárát.
Ehhez pedig már szakszerű segítséget is igénybe vehetnek, az idén ugyanis megjelentek olyan pedagógusképzések, amelyeket színházak, társulatok kínálnak tanároknak. Mert szerintük az improvizációnak nem csak a színpadon van helye.

Fotó: Juhász Éva
– Színházunk az idén először indított drámapedagógiai műhelysorozatot, mert szeretjük és fontosnak tartjuk a színházi nevelést, illetve a konkrét tanulási területtel megtervezett drámajátékot. A foglalkozás saját élményű játékokra épül, alapvető célja, hogy az osztálytermi, frontális oktatási formák helyett olyan játszható helyzeteket, szerepjátékokat kínáljon, amelyek egyszerre felszabadítóak és kreatívak.
A pedagógus kiléphet a hagyományos tanári szerepből, játékmester lehet vagy éppen a diákjai játszótársává válhat, ezáltal jobban megérthetik a gyerekekkel egymást – magyarázza lapunknak Zalán János, a Pesti Magyar Színház igazgatója. Mint mondta, a rögtönzésre épülő játékok során a hagyományos tanári attitűdök határát igyekeznek tágítani.
Elsősorban általános iskolai tanítókat és tanár szakos pedagógusokat várnak, de a köznevelésben, illetve az andragógia terén dolgozók közül is bárkit szívesen látnak. – Ha abból indulunk ki, hogy a tanárok megbontják a padsorokat, körbeülnek, végre fizikailag is egy szintre kerülnek a gyerekekkel és egymás partnereivé válnak, akkor nyugodtan mondhatom, hogy bárki bármikor élhet a drámapedagógia eszközeivel.