Ősszel mindössze néhány hét alatt több száz millió forintot adtak össze magánemberek és cégek a ritka betegséggel élő Zentének, majd sorstársának, Leventének, akik így megkaphatták az életmentő kezelést.
A példátlan összefogás, amely mögé az ország több pontján jótékonysági sütivásárokat, árveréseket, futóversenyeket rendeztek lelkes önkéntesek, az érintett családokat is meglepte.
A legújabb hírek szerint pedig rekordbevétel várható az Ökumenikus Segélyszervezet és a közmédia Jónak lenni jó! kampányában, amelynek bevételével idén a koraszülöttmentést támogatják. E pozitív hírek kapcsán Fedor Mariann klinikai szakpszichológust faggattuk arról, vajon divat lett-e adakozni, egyáltalán, mi inspirál minket ebben.
Az érettebbek érzékenyebbek
– A karácsonyt megelőző időben jellemzően jobban odafigyelünk a rászorulókra, nyitottabbá és érzékenyebbekké válunk az elesettek szenvedései iránt, különösen, hogy az év vége közeledtével magunk is számot vetünk tetteinkkel, elért eredményeinkkel.

Fotó: MTI/Mónus Márton
A különböző gyűjtések, felhívások is egymást érik decemberben, így mindenki találhat olyan célt, amire szívesen áldoz, olyan módot, ahogyan a saját anyagi és egyéb lehetőségei között képes másoknak segíteni – mondja a szakember.
Hozzáteszi ugyanakkor, hogy a beteg gyerekeknek indított gyűjtés nagyon más. Ott sokkal inkább egyfajta érzelmi bevonódás áll a háttérben, az a jelenség, amikor – főként gyermekesként – azt érezzük, ez velünk is megtörténhetne.
Általában is jellemző, hogy könnyebben állunk olyan emberek mellé, akikről úgy érezzük, akár mi is lehetnénk az ő helyükben. A rendszerváltást követően, a kilencvenes évek elején ezért is voltunk érzékenyebbek a hajléktalanság mint jelenség iránt és segítettük sokkal többen a hajléktalanokat. Aztán egy idő után az emberek úgy ítélték meg, hogy ez már egy olyan méretű társadalmi probléma, amit nem az egyén szintjén, nem jótékonysággal kell megoldani. Amúgy általánosan igaz, egészíti ki, hogy az emberek többsége sokkal szívesebben áldoz pontosan meghatározott célra, például egy gyermek drága gyógyszerére, mint általában a beteg gyerekeknek, mert ott már nehezebb nyomon követni, mire is költik el az adományt.