Az alkotó pedagógus
Sz., ez a tizennégy éves lány, még csak erős gyengénlátó volt, amikor felvették a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnáziumba, de mire ősszel megkezdődött a tanítás, gyakorlatilag teljesen elveszítette a látását. Hatalmas szerencséje volt, mert az iskola vezetésében fel sem merült, hogy ezt a tehetséges diákot emiatt elutasítsák, ehelyett a tanárok Budapesten, a Vakok Intézetében elvégezték az integrált pedagógiai képzést, hogy Sz. együtt tanulhasson a többiekkel. A gond csak az volt, hogy a módszertant általános iskolásokra fejlesztették ki, ezért tovább kellett gondolni azt. Kecskemétiné Szilvási Zsuzsannát, az iskola akkori igazgatóhelyettesét a feladat olyannyira motiválta, hogy – magyartanárként – először a magyar nyelv és irodalom, majd a többi tantárgy tanítására is kidolgozta a látássérült, illetve vak tanulóknál alkalmazható módszertant. Megoldásai olyan sikeresek, hogy azóta már több diákja is leérettségizett, sőt nem egy közülük főiskolát, egyetemet végzett. Köztük van az első ilyen tanítvány, Sz. is, aki jelenleg pszichológusként dolgozik Svájcban, ahol férjével él.

A Kecskemétiné Szilvási Zsuzsanna által kifejlesztett módszertanról 2017-ben egy tanulmánykötet, a közelmúltban pedig Középiskolai integrációs lehetőségek címmel módszertani kiadvány jelent meg, példaértékű integrációs munkájáért 2018-ban megkapta a Takács Etel Pedagógiai Alapítvány módszertani nagydíját. Még nyíregyházi kollégáival hangzó anyagokat is készítettek az érettségire készülőknek témakörönként, ami hatalmas segítség, mert bár léteznek felolvasóprogramok vakok részére, de azok csupán annyiból állnak, hogy egy gép egy hangsúllyal felmondja a könyvet.
A pedagógus – aki jelenleg a Rózsák téri Evangélikus Középiskolai Kollégiumot vezeti – vallja: a képesség nem korlát, hanem lehetőség.
– Az elvárások mindenkinek egyformák, a gyerekek képességéhez mérten kell egyedi megoldásokat találni. Ez a nehézsége és egyben a gyönyörűsége is ennek a munkának. Tapasztalatom szerint a látássérült gyerekek nagyon okosak, jó a memóriájuk, de a részképesség-zavaros tanítványaim közül is sokan egyetemet végeztek, pedig volt, aki ötödikben még olvasni sem tudott – meséli Zsuzsanna, aki a részképesség-zavaros tanulók fejlesztésével és integrációjával is komoly eredményeket ért el. Mint fogalmaz, egy tanár soha nem problémákkal, hanem gyerekekkel találkozik. Ha pedig sikerül a gyermeket szabaddá tenni, szárnyalni fog.