Pedagóguskar: Ne várjunk el folyamatos online jelenlétet!

Fontos a napirend az új munkarendben is, éjszaka és hétvégén lehetőleg ne küldjenek feladatokat a diákoknak – többek között erre hívja fel a figyelmet friss ajánlásában a Nemzeti Pedagóguskar elnöksége. A digitális oktatás kapcsán azt is javasolják, hogy a tananyag átadására az intézmények egyszerre csak egy online platformot használjanak, és az lehetőleg ne egy közösségi oldal legyen.

Csókás Adrienn
2020. 03. 26. 8:47
null
Ahogy az iskolában, úgy otthon is legyen kezdete és vége a gép előtti tanulásnak Fotó: Katona Vanda
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tanártársaiknak szóló javaslatcsomaggal állt elő a Nemzeti Pedagóguskar (NPK) országos elnöksége a múlt héten elindított digitális munkarendről. Rámutattak például arra, hogy az online tanulás idején is el kell kerülni a diákok túlterhelését, mert felnőtteknek és gyerekeknek is ártalmas napi 10-12 órát a számítógép előtt tölteni. – A tanulók életkörülményei, a családok eszközellátottsága, a lakóhelyek internet-lefedettsége nem egyforma. Az iskola, a pedagógus nem várhatja el, hogy mindenki minden eszközzel rendelkezzen, neki kell alkalmazkodnia – írták, kiemelve: nem várható el egész napos, folyamatos online jelenlét a tanulóktól, különösen ott, ahol ez anyagilag gondot okoz, illetve ahol egyszerre több gyermeknek is használnia kell a család eszközeit.

Kitértek a napirend fontosságára is, azt tanácsolva a kollégáknak, hogy semmi esetre se küldjenek feladatot este vagy hétvégén, amikor egyébként sem lenne tanítás, és a pedagógusoknak sem kell a nap 24 órájában rendelkezésre állni. Ahogy a hagyományos munkarendben, a digitális munkarendben is legyen kezdete és vége az iskolai napnak! A tanulóknak szabadidőre, kikapcsolódásra, mozgásra is szükségük van, attól, hogy egész nap otthon ülnek, az iskola még iskola marad – szögezte le az NPK.

Annak érdekében, hogy ne váljon követhetetlenné, melyik tanár melyik felületen küldi a tananyagot, a testület azt tanácsolja, hogy az iskola egyszerre csak egyféle online platformot használjon, és az lehetőleg ne valamelyik közösségi oldal legyen, mert azok inkább a magánszféra részét képezik. – Nem várható el egyetlen tanulótól sem – és ez nem csak a digitális oktatásra igaz –, hogy azért regisztráljon egy közösségi oldalra, hogy a tananyagot megkapja – állapították meg.

Ahogy az iskolában, úgy otthon is legyen kezdete és vége a gép előtti tanulásnak
Fotó: Katona Vanda

Felhívták továbbá a figyelmet arra is, hogy a digitális munkarend nem egyenlő az órák online megtartásával, nem elég a tankönyvek beszkennelése és a házi feladat kiküldése, ehelyett új módszerekre és másfajta hozzáállásra van szükség. – A számonkérésben is szakítani kell azzal a sémával, mely szerint a tanár feladja, a tanuló megtanulja, a tanár kikérdezi a tananyagot. Olyan feladatokat, munkákat kell értékelni, amelyek a tananyag megértését, illetve gyakorlati hasznosítását bizonyítják. Szakítani kell a tananyag segédeszköz nélküli, memóriából történő felidézésének követelményével is.

A digitális oktatásban sokkal inkább előtérbe kerül a források használata, a rendelkezésre álló adatok szellemileg kreatív, összefüggésekben való alkalmazása – húzzák alá. Az NPK arra is biztatja a pedagógusokat, hogy osszák meg egymással tapasztalatai­kat, ötleteiket, és ne feledkezzenek meg arról sem, hogy nem csak az ő tantárgyuk létezik.

Végezetül jelzik, hogy az új munkarendre való átállás még a digitális világban jártas tanárokra is komoly pluszfeladatokat ró, ezért soha nem volt még ennyire fontos a tanulók, a szülők és a pedagógusok együttműködése és egymásba vetett bizalma.

Külön ajánlás készült az óvodapedagógusok számára is, amely felhívja a figyelmüket, hogy az óvodabezárás idején milyen otthoni munkákat érdemes végezniük. Az NPK például javasolja nekik, hogy amíg szünet van, elektronikus formában segítsék a szülőket az otthoni elfoglaltság tartalmas megtervezésében, és különösen figyeljenek a hátrányos helyzetű gyermekekre.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.