Tanártársaiknak szóló javaslatcsomaggal állt elő a Nemzeti Pedagóguskar (NPK) országos elnöksége a múlt héten elindított digitális munkarendről. Rámutattak például arra, hogy az online tanulás idején is el kell kerülni a diákok túlterhelését, mert felnőtteknek és gyerekeknek is ártalmas napi 10-12 órát a számítógép előtt tölteni. – A tanulók életkörülményei, a családok eszközellátottsága, a lakóhelyek internet-lefedettsége nem egyforma. Az iskola, a pedagógus nem várhatja el, hogy mindenki minden eszközzel rendelkezzen, neki kell alkalmazkodnia – írták, kiemelve: nem várható el egész napos, folyamatos online jelenlét a tanulóktól, különösen ott, ahol ez anyagilag gondot okoz, illetve ahol egyszerre több gyermeknek is használnia kell a család eszközeit.
Kitértek a napirend fontosságára is, azt tanácsolva a kollégáknak, hogy semmi esetre se küldjenek feladatot este vagy hétvégén, amikor egyébként sem lenne tanítás, és a pedagógusoknak sem kell a nap 24 órájában rendelkezésre állni. Ahogy a hagyományos munkarendben, a digitális munkarendben is legyen kezdete és vége az iskolai napnak! A tanulóknak szabadidőre, kikapcsolódásra, mozgásra is szükségük van, attól, hogy egész nap otthon ülnek, az iskola még iskola marad – szögezte le az NPK.
Annak érdekében, hogy ne váljon követhetetlenné, melyik tanár melyik felületen küldi a tananyagot, a testület azt tanácsolja, hogy az iskola egyszerre csak egyféle online platformot használjon, és az lehetőleg ne valamelyik közösségi oldal legyen, mert azok inkább a magánszféra részét képezik. – Nem várható el egyetlen tanulótól sem – és ez nem csak a digitális oktatásra igaz –, hogy azért regisztráljon egy közösségi oldalra, hogy a tananyagot megkapja – állapították meg.

Fotó: Katona Vanda
Felhívták továbbá a figyelmet arra is, hogy a digitális munkarend nem egyenlő az órák online megtartásával, nem elég a tankönyvek beszkennelése és a házi feladat kiküldése, ehelyett új módszerekre és másfajta hozzáállásra van szükség. – A számonkérésben is szakítani kell azzal a sémával, mely szerint a tanár feladja, a tanuló megtanulja, a tanár kikérdezi a tananyagot. Olyan feladatokat, munkákat kell értékelni, amelyek a tananyag megértését, illetve gyakorlati hasznosítását bizonyítják. Szakítani kell a tananyag segédeszköz nélküli, memóriából történő felidézésének követelményével is.