Extra segítség a kórházi dolgozók gyermekeinek

A járványhelyzet 13 hete alatt háromezer tanórát tartott az egészségügyi dolgozók gyermekeinek a KórházSuli Alapítvány. Az iskolából tartós betegség miatt kieső diákok oktatására létrejött szervezetet csaknem kilencven kórházi osztályról keresték meg az elmúlt hónapokban, hogy távtanítással segítse a frontvonalban dolgozó családokat.

Csókás Adrienn
2020. 06. 15. 16:44
© Unger Tamás
20200505 Szombathely Egy szombathelyi nagycsalád otthonában jártunk A legkisebb nagycsoportos óvodás, a legidősebb 22 éves egyetemista, korban közöttük további öt testvér és egy unokatesó. Az apa, aki a munkahelyén is teljesít és az anya, aki otthonról tanít. Egy nagycsalád, akiket másfél hónapja egy bárkára – haza – terelt a koronavírus. Melyikük hogyan éli meg a hosszúra nyúlt digitális távoktatást? Kiből mit hoz ki az összezártság? Tóthék – és ezért külön köszönet nekik – kendőzetlenül válaszoltak. Fotó: Unger Tamás UT Vas Népe Fotó: Unger Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hat éve oktatja a KórházSuli Alapítvány azokat a gyermekeket, akik valamilyen tartós betegség vagy baleset miatt hónapokig tartó kórházi kezelésre vagy otthoni ápolásra szorulnak. A szervezet munkájára nagyon nagy szükség van, mert évente mintegy másfél ezer gyermek kényszerül magántanulói státusba különböző, hosszas lábadozást igénylő betegség következtében, de az iskoláknak többnyire nincs kapacitása arra, hogy az érintetteket az otthonukban vagy a kórházban megfelelően felkészítsék. Valódi kórházpedagógusból országszerte mindössze néhány tucat van, de a KórházSuli Alapítvány rengeteg önkéntessel és kortárs segítővel dolgozik, így egyre több érintettet érnek el.

A tanév lezárása alkalmából készült, lapunkhoz eljuttatott összesítésük szerint a koronavírus-járvány kitöréséig 95 saját tananyagot fejlesztettek ki a 2019/2020-as tanévben, és közel háromszáz önkéntes bevonásával 1200 tanórát tartottak.

A veszélyhelyzet azonban számukra is új feladatokat hozott, hiszen a kórházi dolgozók nem végezhették munkájukat otthonról, így kevésbé tudták kivenni a részüket a saját gyermekeik otthoni tanításából. – Már az iskolabezárás bejelentésének másnapján mozgósítottuk szakmai keretrendszerünket és támogatói hátterünket a rendkívüli feladatra. Új partnerek csatlakoztak és lettek képesek a csapatmunkára. Ez igaz az egészségügyi intézményekre, a diákokra, a tanulókra és a támogató cégekre egyaránt. Az SOS Gyermekfalvak is bekerültek a programunkba, ugyanis segítséget kértek tőlünk a nevelőszülőknél élő gyermekek távtanításához – fogalmazott Tóthné Almássy Monika, a KórházSuli Alapítvány vezetője. Az online foglalkozásokat a Bethesda Gyermekkórházzal együttműködve szervezték.

Országszerte 87 kórházi osztályról kértek segítséget a dolgozók, több mint kétszáz iskolás gyerek számára. A távtanításba 363 középiskolás és egyetemista önkéntes is bekapcsolódott, köztük Erasmus-ösztöndíjas hallgatók is, például Ausztriából, Hollandiából, Nagy-Britanniából, Németországból vagy Szlovéniából. Az ideiglenes „tanárok” együttesen több mint háromezer órát tartottak meg.

Közlésében az alapítvány arra is kitért, hogy a Covid-helyzet tovább erősítette az egyetemekkel régóta meglévő jó kapcsolatukat, az ELTE Tanító- és Óvóképző Karával, valamint a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karával hosszú távú stratégiai együttműködést is terveznek. Ennek fontos eleme, hogy a terepgyakorlat-programot a járványhelyzettől függetlenül is tovább folytatják.

Az iskolából kimaradt gyerekek helyzetével korábban az alapjogi ombudsman is foglalkozott: Kozma Ákos nemrég arra hívta fel a figyelmet, hogy hazánkban még hiányoznak a tartósan otthon ápolt tanulók oktatására vonatkozó központi irányelvek, pedig szükség lenne rájuk. Speciális kórház-pedagógiai képzés is kellene, mert az iskolai környezetből kiszakadt, lelkileg is támogatásra szoruló (például égési sérült vagy transzplantált) gyerekek tanításához számos kiegészítő ismeretre – pszichológiai, egészségügyi, mentálhigiénés szaktudásra – van szüksége a pedagógusnak, amit jelenleg csak önképzéssel, saját erőforrásaikból tudnak megszerezni a tanítók, tanárok.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.