Magyar-román közös határrendészet működik Csanádpalotán

Igazi európai jelkép lehet a csanádpalotai autópályán kialakított közös határrendészeti szolgálat. Kétszer tíz sávon, a járműforgalom összetételéhez igazodva, a várakozási idő nem lehet több 10-20 percnél a legnagyobb csúcsban sem.

Magyar Nemzet
2020. 07. 07. 20:53
null
Forrás: police.hu
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkezdődnek július 8-án Európa nyugati részében a 6-8 hetes nyári szabadságolások. A veszélyhelyzeti korlátozások miatt sok török, bolgár, román, szerb vendégmunkás és családja még a húsvéti ünnepekre sem ment haza, így hatalmas tömeg és nyomás várható a magyarországi autópályákon. A magyar rendőrök felkészültek a nagyobb nyári forgalomra, a turisták számának csökkenése miatt a vendégmunkások rohama idén rövidebb, kezelhetőbb lesz a határokon. Az előrejelzések szerint a 2015 óta üzemelő Csanádpalotai Autópálya Közúti Határátkelőhelyen (román nevén: Nádlac II.) várható a legnagyobb forgalom, itt akár kétszer tíz sávon történhet egyszerre a be-és kimenő határátlépés, ami rendkívüli terhet ró az itt dolgozó magyar rendőrökre.

A csanádpalotai, M43-as autópálya-átkelőt 2019-ben 7,9 millió utas használta a magyar-román határon. Mintegy egymillió kamion is itt lépte át a határt, így ez, csak a közúti árufuvarozást nézve, naponta 3200-3500 járművet jelent. Hétvégente nem ritka a napi ötezres kamionforgalom. A koronavírus okozta gazdasági visszaesés miatt az idei forgalom jóval kisebb volt eddig, de a nyári szabadságolási időszakban a személyforgalom nagyságrendekkel fog emelkedni.

Csúcsidőben húsz sávon haladhat a forgalom, a ki- és belépő oldalon egyaránt négy sáv a személygépkocsiknak, négy a kamionoknak, kettő a buszoknak van fenntartva, a járműforgalom összetételéhez igazodva, a rendőrök azonnal tudnak váltani. A várakozási idő nem lehet több 10-20 percnél a legnagyobb csúcsban sem. Ez a teherforgalomra is igaz, de a román jogszabályok szerint a román vámhatóság okmánykezelője le is fénymásolja a jármű okmányait, fuvarleveleit, ezt ki kell várnia minden kamionosnak.

A magyar rendőrök itt tulajdonképpen román területen dolgoznak, a kétoldalú államközi egyezmény szerint a határátkelőhely Románia területén épült meg, a földrajzi határvonaltól ötszáz méterre. Az itt felfedezett vagy felderített jogsértő cselekményeket a rendőröknek mindenesetre úgy kell kezelniük, mintha Magyarország területén észlelték volna a rendkívüli eseményt, és magyar jogszabály alapján, magyar hatóság járna el az ügyben. Ez alól egy kivétel van, ha román állampolgárságú a jogsértő, akkor a román terület miatt természetes, hogy a román rendőrség intézkedik az ügyben.

Csanádpalotán nincs két határállomás, együtt dolgozik a magyar és a román rendőr. A kilépő ország ellenőre elveszi az okmányt, megvizsgálja, majd átadja azt a vele együtt dolgozó román rendőr kezébe, aki ettől fogva már a beléptetést intézi. Ennél gyorsabb ellenőrzött, kötelező regisztrációval járó határátlépési mód nem létezik, a közös szolgálat, a közös határátkelő igazi európai jelkép lehet.

A nagy forgalommal együtt Csanádpalotán az elmúlt években nőtt a felfedezett jogsértések száma is. Tavaly csúcsidőben naponta 15-20 szabálytalanságra, bűncselekményre derült itt fény, körözött bűnözők, lopott autók (2019-ben 104 körözött jármű) akadnak fenn az ellenőrzés során. A rendőrség statisztikai adatai szerint tízezer utasból 14 problémás, ami ekkora forgalomnál nem elhanyagolható.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.