A kormány közel félmillió ember utazását teszi kényelmesebbé

Hatmilliárd forintos buszbeszerzéssel korszerűsítik a főváros és az agglomeráció közlekedését.

2020. 10. 27. 18:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány harminc darab vadonatúj autóbusszal támogatja Budapest és az agglomeráció közlekedését, s vidéken is ugyanennyi – szintén száz százalékban a kabinet által finanszírozott – korszerű s a modern környezetvédelmi szempontoknak is megfelelő, alacsony padlós jármű áll majd forgalomba

– jelentette be Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár egy keddi sajtótájékoztatón. Szavai szerint a harminc Mercedes-Benz Conecto G típusú csuklós autóbusz közül 27 már Budapesten van, s október végéig érkezik meg a fennmaradó három jármű. A kormány – folytatta – összesen hatmilliárd forintot biztosított a hatvan busz beszerzésére a Volán csoportnak.

Az új buszok mind akadálymentesítettek, légkondicionáltak, továbbá fedélzeti és utastájékoztató képernyővel és utasszámlálóval is fel vannak szerelve.

A hathengeres, 360 lóerős dízelmotorok pedig a legmagasabb környezetvédelmi követelményeket támasztó Euro 6D normáinak is megfelelnek – sorolta Fürjes Balázs, hozzátéve: számottevő a magyar hozzáadott érték is, hiszen a biztonsági és diagnosztikai rendszereket, valamint a zárt vezetőfülkét Debrecenben, a magyar szállítónál építették be a buszokba.

Az államtitkár ismertette: az új buszok a 84-es, a 89-es, a 94-es, valamint a 169-es számú járatok vonalán közlekednek majd, s a csepeli, rákosmentei, pestszentlőrinci és pestszentimrei utasok szállítása mellett kiszolgálják Pécel, Gyál és Szigetszentmiklós agglomerációs vonalait is. Így hetente összesen négyszázezer utasnak teszik kényelmesebbé és gyorsabbá az utazást.

A kormány célja Budapest lakosság- és felhasználóbarátabbá tétele, s az új járművek forgalomba állítása is azt szolgálja, hogy a fővárosiak gyorsabban, kényelmesebben és kevesebb átszállással érjenek el a céljukhoz, kevesebb időt töltsenek dugóban, és tisztább legyen Budapest levegője

– fejtette ki az államtitkár. Szavai szerint az említett célok által kijelölt úton haladva, a főváros vezetésével együttműködve folyamatosan javítani kell a tömegközlekedés színvonalát, aminek részeként meg kell építeni a hiányzó körúti elemeket, a hiányzó városszéli északi és déli hidat, amelyek elkerülhetővé teszik a belvárost, így tehermentesítik azt.

Továbbá a fővárossal közösen végre valahára meg kell építeni a külső csomópontokban azt a P+R parkolóhálózatot, amely lehetővé teszi, hogy az emberek letegyék az autóikat, és átszálljanak a javuló közösségi közlekedésre – fogalmazott Fürjes Balázs. Hangsúlyozta: az új buszok is megerősítik azt a tényt, hogy Budapest nem csak a belvárosból áll.

A kormány azt vallja, hogy Budapest minden polgára, lakója, kerülete és városrésze egyenrangú. A külső kerületek és az agglomeráció lakóit is megilleti a jó közlekedés.

Sőt, valójában a belváros közlekedési problémáit is csak a belvároson kívül lehet megoldani. Békeidőben – vagyis Covid-mentes időkben – Budapest legnagyobb közlekedési kihívása, hogy naponta egymillióan érkeznek autóval a külső kerületekből és az agglomerációból a belső területekre. Ebből fakad minden nehézség: a dugók, a parkolási probléma, a környezetszennyezés. Budapest közlekedése akkor lesz jobb, és akkor lesz környezetbarátabb a város, ha lehetővé tesszük, hogy minél nagyobb számban önként válasszák a javuló közösségi közlekedést Budapest belső és külső területein – fejtette ki Fürjes Balázs.

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. (BFK) vezérigazgatója szintén azt hangsúlyozta, hogy Budapest közlekedési problémáit az agglomerációs közlekedés fejlesztése nélkül nem lehet orvosolni. – Míg Budapesten tízből hatan, az agglomerációban tízből hárman választják a közösségi közlekedést. Például a Hungária körúton elhaladó autók közül minden harmadik az agglomerációból érkezik. Hogy ez az arány javuljon, egyre szorosabban kell összekapcsolódnia a budapesti és az agglomerációs közlekedésnek, s a MÁV csoport, a MÁV, a Volánbusz és a HÉV is egyre nagyobb szerepet vállal ebben. Indokolt, hogy azt a feladatot, amelyet a tíz éve létrehozott BKK-ban elkezdtünk, most regionális szinten folytassuk – fejtette ki Vitézy Dávid, hozzátéve: a tarifák és az utastájékoztatás integrációja egy teljesen egységes szolgáltatást kínál Budapesten és az agglomerációban, és ennek a folyamatnak fontos lépése az új buszok forgalomba állása is, amelyek az elővárosok nyolcvanezer lakóját is szállítják majd.

Az említett szellemiség jegyében folyamatban lévő kormányzati beruházásokról megjegyezte: most zajlik a második hídelem beemelése a Déli összekötő vasúti hídra, amely a Déli körvasút egyik első beruházási eleme, és a vasutat egészen új színvonalon – tízperces járatkövetéssel – fogja becsatornázni Budapest közlekedésébe. Vitézy Dávid arra is emlékeztetett:

az elmúlt tíz évben több száz alacsony padlós busz érkezett Budapestre a kormány és a Tarlós István-féle városvezetés együttműködése eredményeként. Hozzátette: több villamosvonal megújult, az 1-es járatot meghosszabbították Buda irányába, s megújult az egész közösségi közlekedés szolgáltatási szintje is.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és a MÁV–Volán cégcsoport vezetője arról számolt be, hogy a hetekben indítanak közbeszerzési eljárást a teljes HÉV-vonal járműveinek a cseréjére, továbbá hétszáz busz beszerzését indítja meg a következő hetekben a Volánbusz Zrt. Emlékeztetett: folyamatosan állnak forgalomba az új emeletes KISS motorvonatok is, összesen negyven darab, kétszázmillió forint értékben. A vezérigazgató a MÁV–Volán-integrációra is kitért: a jövő év nyarára megteszik a javaslatot a tarifaközösség bevezetésére is, így olcsóbbak lesznek majd az utazási díjak.

Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy az új Mercedes buszok nem váltják le teljesen a hat éve beszerzett, ugyancsak csuklós Volvo 7900-as flottát, hanem a két típust egymással párhuzamosan üzemeltetik az érintett útvonalakon. A most bemutatott autóbuszok nagyobb szállítókapacitásúak: 152 férőhellyel rendelkeznek a korábbi 127-tel szemben.

A fővárosban és az agglomerációban a harminc új busz forgalomba helyezésével a régiót szolgáló 56 járműves flotta több mint fele újul meg. Ennek köszönhetően az agglomerációs járműpark átlagéletkora hatról háromra csökken, ami Európai szinten is egyedülálló

– mutatott rá Pafféri Zoltán.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.