Később döntenek a népszavazásról Biatorbágyon

Ma döntött volna Biatorbágy képviselő-testülete arról, hogy kéri-e népszavazás kiírását a Balaton–Budapest kerékpárút nyomvonalával kapcsolatban. A rendkívüli jogrend miatt az ülés nem hívható össze, ezért döntés a jövő héten születhet.

Kerékgyártó György
2020. 11. 05. 11:29
Akár 1500 kilométerrel hosszabb lehet a biciklipálya-hálózat Fotó: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Egyetért-e ön azzal, hogy a Budapest–Balaton kerékpárút Biatorbágy belterületi szakasza ne a Szabadság út–Nagy utca nyomvonalon kerüljön kiépítésre?” – Erre a kérdésre válaszolhatnak majd a biatorbágyiak, ha a képviselők megszavazzák, hogy helyi népszavazást kérnek az ügyben, és ki is írják azt.

Mint azt megírtuk, a kormányzat 2013-ban kezdte el a Budapest–Balaton kerékpárút tervezését, 2014-ben pedig már az útvonalra rákerülő Biatorbágyon is bemutatták a terveket. 2018-ban újabb lakossági fórumon ismertették a már részletes terveket, majd a képviselő-testület áldását adta a beruházásra.

Ha túl hosszú ideg húzódik a lakossági véleményeztetés, akkor Biatorbágyon a kerékpárútra nagyon sokáig kell várni
Fotó: Archív/MTI

Idén októberben a NIF Zrt. megkezdte a munkálatokat a város határában, amikor helyiek azzal a felvétéssel álltak elő, hogy ha a kijelölt nyomvonalon valósul meg a fejlesztés, az veszélyessé teszi Biatorbágy közlekedését, továbbá kifogásolták, hogy nem kaptak kellő tájékoztatást. Az október végén összehívott lakossági fórumon a civilek, akiket a sajtón keresztül az országos politikában jelenlévő balliberális politikusok is támogatnak, népszavazást követeltek. Tarjáni István, a város fideszes támogatottságú polgármestere tárgyalt a NIF Zrt. képviselőivel: a kivitelező vállalta, hogy a népszavazásig leáll a munkálatokkal, az önkormányzat pedig november 5-re összehívta volna a képviselő-testületet, hogy döntsenek: kérvényezik-e a helyi választási bizottságánál a népszavazást. Az ülés azonban a kedden kihirdetett rendkívüli jogrend miatt nem hívható össze.

– Lépni kell az ügyben – mondta a Magyar Nemzetnek Tarjáni István. – A kérdésben úgynevezett képviselői egyeztetéssel hozok döntést. Ez azt jelenti, hogy a képviselők megkapják elektronikus levélben az anyagot, én pedig a válaszaik alapján döntök. A képviselői egyeztetésnek meghatározott protokollja van, néhány napig eltart az egyeztetés, számításaim szerint hétfőre megszülethet a döntés.

Az ügy azonban nem ilyen egyszerű. Normál adminisztráció mellett a népszavazást meg lehetne tartani január végén, február elején, ám ha a kormány a tizenöt napra kihirdetett jogrendet meghosszabbítja a várható kilencven napra, akkor minden csúszik, beleértve a munkálatok megkezdését is.

– Ha még a télen meg lehetne tartani a népszavazást, az nem okozna jelentős csúszást – fejtette ki a polgármester. – Ha azonban csak tavasszal, az már probléma. Kormányzati beruházásról van szó, tehát kormányzati szinten dőlhet el, hogyan oldódik meg az ügy.

Amint azt a polgármester elmagyarázta, három megoldás lehet abban az esetben, ha eltérnek az eredeti tervektől. Az egyik az, hogy a Budapest–Balaton kerékpárút csak a város határáig épül meg, illetve annak túlsó határán folytatódik, Biatorbágyon belül nem történik változás. Ez lenne a legrosszabb megoldás, hiszen a városba érkezők feltehetőleg ugyanúgy a legrövidebb utat, a Szabadság út–Nagy utca nyomvonalat választanák, csak nem védett kerékpársávban haladnának, hanem az autók között. A másik lehetőség, hogy egy várost elkerülő út mellett döntenek, ez azonban újabb tervezést, forrásszerzést kíván, és évekig eltarthat. A harmadik megoldás, hogy alternatív nyomvonalon, mellékutcákon haladna a kerékpársáv – ez azonban nem éppen a kerékpáros turisták álma.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.