Némileg váratlan, de semmiképp sem meglepő döntés született – mondta lapunknak a középiskolák digitális átállásáról Horváth Péter. A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke úgy látja: ha csökkenteni akarják az oktatásban személyesen részt vevők számát, akkor egyértelműen a 14–18 éves korosztály jöhetett szóba. – A középiskolások körében van a legnagyobb mozgás, sok a napi szinten utazó bejárós diák, és a 14 év felettiek már intenzívebb társasági életet is élnek. A társas érintkezések száma itt a legnagyobb, ezért jó ötlet az online munkarend bevezetése, ráadásul ők a koruknál fogva már nem igényelnek egész napos szülői felügyeletet, önállóak, nagyobb az önfegyelmük. Ezzel együtt én jobban örültem volna, ha olyan döntés születik, ami lehetőséget ad alternatív megoldásokra is, például hogy az érettségi előtt álló 12. évfolyamosok – ha nincs fertőzött az osztályban, iskolában – készülhessenek személyesen is a vizsgáikra – vélekedett a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója.
Szükség lesz átszervezésekre
Hozzátette: az általános és középiskolai képzést is nyújtó vegyes intézményekben biztosan szükség lesz átszervezésekre, és általánosságban elmondható, hogy sehol nincsenek könnyű helyzetben a pedagógusok, hiszen a tantestületeknek mindössze egy napjuk volt a felkészülésre. Sokat segít ugyanakkor, hogy a járvány tavaszi, első hullámának idejéből már vannak tapasztalatok, emellett a KRÉTA rendszer is egyre több mindenre alkalmas. Horváth Péter szerint a téli szünetig már nem várható, hogy visszatérnek a jelenléti oktatásra.
Üdvözli a kormányfő bejelentését a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ). Szabó Zsuzsa, az érdekképviselet elnöke lapunk megkeresésére azt mondta: szerintük is indokolt a digitális munkarendre való átállás, sőt a szervezet jó ideje kérte is ezt az oktatási tárcától, emellett örülnek annak is, hogy végre tesztelni fogják a pedagógusokat koronavírusra.
Minimális tananyag
– Nagy kérdés ugyanakkor, hogy mi lesz az őszi érettségivel, amelynek a szóbeli meghallgatásai még csak most következnek. Tavasszal elég volt az írásbeli dolgozatokat megírni a tanulóknak, most nem tudjuk, hogy megtarthatók-e a szóbeli vizsgák. Jó lenne mielőbb tisztázni a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok további sorsát is, hiszen ezekben az intézményekben sok olyan pedagógus van, aki az alsóbb évfolyamokon is tanít. Nekik vélhetően személyesen és digitálisan is kellene oktatniuk, attól függően, hogy épp melyik osztállyal van órájuk – fogalmazott az érdekvédő, aki szerint meg kellene egyezni egy minimális tananyagmennyiségben, amit a digitális munkarend idején meg kell tanítani, továbbá ki kell találni a közelgő középiskolai felvételi vizsgák módját is.