A húsba vágó kérdésekre nem válaszolt a busztenderes kamucég

Egyetlen érdemi kérdésre sem adott megnyugtató választ a CR-Facilities a BKV botrányos buszbérlési tenderéről.

2020. 12. 13. 6:40
20200120 Budapest BKV új Mercedes-Benz Conecto Next Generation buszainak átadása. Karácsony Gergely főpolgármester Bolla Tibor, BKV Zrt. vezérigazgató Magyar Nemzet fotó:Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mélyen cinikus, a tényekre fittyet hányó közleménnyel állt elő a fővárosi buszmutyi kamucége, a BKV buszbérlési tenderén nyertesként kihozott CR-Facilities.

Az offshore hátterű társaság szerint ugyanis „jóhiszeműen és kellő gondossággal jártak el” a pályázat beadásakor, és mindenben eleget tettek a kiíró követelményeinek. A távirati irodának eljuttatott szombati közleményükben azt is bizonygatják, hogy a CR-Facilities nem egy „fiktív” cég, hanem törvényesen bejegyzett gazdasági társaság, és „valamennyi közvetlen tulajdonosa Magyarországon szintén jogszerűen működik”.

Karácsony Gergely főpolgármester is ellentmondásba keveredett a buszmutyiügyben

A Leisztinger Tamás nagyvállalkozó érdekkörébe tartozó cég komolytalan szakmai ajánlata miatt kitört botrányt azt állítva is csillapítani igyekeztek, hogy a hat buszra szóló 12 hónapos bérleti szerződés díjbevétele 85,7 millió forint volt, amely több mint hétmillió forinttal kedvezőbb a második helyezett ajánlatánál. Még azzal is mentegetőztek, hogy a CR-Facilities által „megvásárolt és 90 százalékban kifizetett” buszok leszállítását a nemzetközi eladójuk jogellenesen megtagadta, így a szerződés teljesítése ellehetetlenült. Erről állítólag késedelem nélkül értesítették a pályázat kiíróját, és meghiúsulási kötbért fizettek.

Mindez gyakorlatilag semmit nem válaszol meg azokból a kérdésekből, amelyek azzal kapcsolatban merültek fel, hogy olyan offshore hátterű kamucéggel kötött szerződést a BKV október 30-án, amely a pályázat kiírásakor még nem is létezett,

s mindössze hét nappal az ajánlattételi idő lejárta előtt jegyezték be. Továbbá nem rendelkezik autóbusz-tárolásra alkalmas telephellyel, és egyetlen alkalmazottja van. Nem is beszélve a szakmai ajánlatáról, amelynek gyakorlatilag egyetlen érvényes pontja sincs. De rendkívül etikátlanul viselkedtek a versenytársukkal szemben is, a tenderen második helyre szorult Truck-Trailer and Parts Haszongépjármű és Alkatrész Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-vel (TT&P) is. A székesfehérvári székhelyű vállalat ügyvezető igazgatója a Hír TV Informátor című műsorában a nyilvánosság elé állt, és megerősítette korábbi értesülésünket arról, hogy a CR-Facilities a TT&P egyik buszát használta fel a szakmai ajánlatában, ráadásul úgy, hogy még a jármű rendszámát sem takarták ki.

– A CR-Facilities céggel soha nem voltunk kapcsolatban, azt sem tudjuk igazából, hogy kik azok, akik mozgatják ezt a céget. Megkeresést nem kaptunk, de ha kapnánk is, mi nem szeretnénk ezeket a buszokat értékesíteni az idézőjelben nyertes pályázó részére – jelentette ki Kósa József.

A fehérvári cég vitarendezési kérelmet nyújtott be, miután betekintést kaptak a CR-Facilities pályázatába, amelyből az is kiderült, hogy a nyertes cég szakmai ajánlatában két olyan buszalvázszámot is feltüntettek, amelyek nem léteznek az európai adatbázisban. Referenciaként pedig egy másik, svájci cég számára kiállított ajánlást mutattak be.

Korábban pedig arról számoltunk be a Magyar Nemzet birtokába került, a fővárosi közlekedési vállalat belső ellenőrzési főosztálya által készített vizsgálati anyagból, hogy

a CR–Facilities Zrt. átvilágítása során közepes szintű vállalatbiztonsági kockázatot állapítottak meg, mivel a cégnek „a tulajdonosi háttere ismeretlen, referenciái nincsenek, működéséről nincs információ”.

A vizsgálati anyag szerint a BKV-n belül működő Autóbusz- és Trolibusz-üzemeltetési Igazgatóság már 2020. május 25-én, az ajánlattevő CR–Facilities Zrt. felbukkanásakor azonnal átvilágítást kezdeményezett a vállalatbiztonsági csoportnál, mivel a céget mindösszesen egy héttel azelőtt jegyezték be 17 millió forint törzstőkével „egy alsó hangon is 200 millió forint induló tőkét igénylő projektre”. A CR-Facilities három cégből jött létre, amelyből a többségi tulajdonos, az offshore hátterű Cratis Leisztinger Tamáshoz, Tüttő Kata (MSZP) főpolgármester-helyettes korábbi élettársához köthető.

Amikor nyilvánosságra kerültek a buszmutyi részletei, Karácsony Gergely főpolgármester önmagával is ellentmondásba keveredve nyilatkozott, először azt állította, hogy nem kötöttek szerződést, később pedig azt, hogy kötbért fizetett nekik a vállalat.

A botrányos buszbérlési tender körülményeivel kapcsolatban nyomozás indulhat, miután a közérdekű bejelentéseiről ismert ifjabb Tényi István feljelentést tett az ügyben, az Informátor egyik korábbi adása alapján.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.