A nemzetközi mérési eredmények azt igazolják, hogy a magyar természettudományos oktatás továbbra is átlagon felüli színvonalon és eredményességgel közvetíti a mindenkori tantervet – mutatott rá lapunknak az Oktatási Hivatal (OH) megbízott elnöke. Brassói Sándort a TIMSS-mérések (Trends in International Mathematics and Science Study) kapcsán kérdeztük, amelynek legfrissebb eredményét a rangos IEA tudományos társaság az UNESCO-val közösen az elmúlt hetekben hozta nyilvánosságra.
A szakember úgy vélekedett: politikai célból egyesek előszeretettel csűrik-csavarják a közoktatási nemzetközi teljesítménymérések eredményeit, méltatlanul lekicsinyelve bizonyos méréseket, például a TIMSS-vizsgálatot. – Minden vizsgálat más módszerekkel dolgozik, más korosztályra, másfajta kompetenciákra fókuszál. Éppen ezért csak körültekintően szabad ezeket összehasonlítani, párhuzamba állítani. Nem szabad kizárólag a PISA-mérés eredményeire figyelni, hiszen az önmagában nem ad hiteles képet a magyar oktatás nemzetközi térben elfoglalt helyéről – fogalmazott az OH megbízott elnöke, aki az OECD PISA irányítótestületének magyar tagja.
Hangsúlyozta: a negyedik és nyolcadik évfolyamos tanulók matematikai, illetve természettudományi tudását feltérképező TIMSS-vizsgálat az IEA és a Boston College által irányított egyik legrangosabb tanulói teljesítménymérés a világon, a magyar gyerekek pedig hosszú évek óta előkelő helyen szerepelnek rajta. Kiemelte: a teljesítménymérések között sokak által tévesen etalonnak tartott, de mindenképp a legismertebbnek számító PISA-teszt sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a jövőben elvárt új munkaerőpiaci kompetenciák alkalmazására.
Ezzel szemben a TIMSS vagy a szövegértési képességeket vizsgáló, elismert nemzetközi PIRLS-mérés jobban figyelembe veszi, hogy az egyes államokban mi szerepel a tantervekben. – A legutóbbi, 2019-es TIMSS-vizsgálatban a magyar negyedikesek ismét nagyjából a korábbi években nyújtott és jóval a nemzetközi átlag feletti teljesítményt hozták, a magyar nyolcadikosok viszont javítottak az elmúlt években is huzamosan és jóval a nemzetközi átlagteljesítmény feletti eredményükhöz képest mind matematikából, mind pedig természettudományból.
Összességében azt kell mondani, hogy a diákjaink hagyományosan és jelentősen a nemzetközi átlag fölött szerepelnek – húzta alá Brassói Sándor, megjegyezve: a kiváló képességszintet elérők, illetve a leszakadó tanulók aránya is kedvezőbb a nemzetközi átlagértékeknél.