Létezik magyar identitás, melyet érdemes továbbfejleszteni, őrizni, ápolni a világ számára. A magyar ünnepek – a nyugat-európai ünnepekkel ellentétben – keserédesek, hiszen szabadságharcaink sikerének csupán rövid ideig lehetett örülni – mondta a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rektora a Trianon centenáriumának évzáró konferenciáján. Koltay András úgy vélte: 1920 után száz évvel a békeszerződést nehéz közhelyek nélkül megközelíteni. Nem az a helyes kérdés, hogy ki, hanem hogy mi a magyar – emelte ki a rektor.
Trianon megítélése nem lehet egyoldalú
Szimbolikusnak tartotta, hogy Ferenc József portréja visszakerülhet a Ludovika Akadémia homlokzatára, a rektor szerint a magyar történelem szempontjából mindenképpen megosztó uralkodó képét az aradi vértanúk mellé kell helyezni, emlékeztetve arra az embereket, hogy a történelmi személyek, események megítélése nem fekete vagy fehér.
Arról is beszélt, hogy Trianon kapcsán azt érzékeljük: van valami lezáratlan benne, a szomorú esemény valami olyan hatást generál, ami a mai napig tart. – Nincs olyan fenyegetettség, amelytől közvetlen tartanunk kellene. Talán a döntéshozók sem gondolták volna, hogy 1920. június 20-a után a magyarság még mindig élni fog a mai napig – jelentette ki Koltay András.
Az NKE tudományos rektorhelyettese szerint Trianont nemcsak egy kiragadott kontextusban érdemes vizsgálni, hanem a történelem összefüggésének egyik szerves részeként. Csikány Tamás ezredes ezután felsorolta az ősszel megtartott, az egyetem YouTube-csatornáján bárki számára elérhető és visszanézhető Ludovikai Szabadegyetem előadás-sorozatának témáit:
Fiatalos megszólítás
Pál Gábor egyetemi docens arról beszélt, hogy meghirdettek egy fotó-, illetve esszépályázatot is a családtörténetek témakörében a hallgatóknak, hogy minél szélesebb korosztályt elérjenek. – Ezzel a trianoni békediktátum alulnézetről való megtekintésére buzdítottuk a résztvevőket, hiszen a gazdasági, demográfiai és katonai szemszögét már ismerjük – fejtette ki, majd ismertette: közel hatvan esszébeadvány érkezett, amelyek nagy része naplótöredék, levél vagy szövegrészlet. – Három nagy elbeszélésmóddal találkozhatunk: egyrészt arra keresik a választ, hogy Trianon elkerülhető volt-e, változott-e a magyarság identitása és felfogása a békeszerződés aláírását követően, és hogy hol van a helye Trianonnak a magyar történelemben. Hangsúlyozta: ezek nem fiktív prózaírások, hanem megtörtént események dokumentumirodalmi alkotásai. A fényképek esetében három kategóriában hirdettek győztest: